Zatanna’s Search

Zatanna's Search

JLA: Zatanna’s Search jest pierwszym eventem komiksowym od wydawnictwa DC Comics, które zostało wydane w 1964 roku. Jest to kluczowe wydarzenie, ponieważ wprowadziło na stałe postać Zatanny do uniwersum DC Comics.

Streszczenie wydarzenia

Zatanna wyrusza na poszukiwania Zatary, ojca bohaterki, który zaginął 20 lat temu w tajemniczych okolicznościach. Bohaterka zwraca się z pomocą do członków Ligi Sprawiedliwych. Pomocy chętnie udzielają: Hawkman, Hawkgirl, Batman, Robin, Atom, Elongated Man i Green Lantern.

Historia rozpoczyna się w komiksie Hawkman vol. 1 #4. Hawkman powiadomiony jest o pojawieniu się dwóch magicznych przedmiotach, znajdujący się w Midway Museum – statua z dynastii Shang i celtycki kielich ceremonialny. Hawkman udaje się do Chin w celu pozyskania dodatkowych informacji, natomiast Hawkgirl udaje się do Irlandii. Bohaterowie staczają walkę z przeciwnikami. Po stoczonych walkach, każde z nich odnajdują kobietę. Hawkgirl oraz Hawkman zabierają je na statek. Podczas przesłuchania okazuje się, że nieznane kobiety są identyczne. Kiedy złączają się, ich oczom ukazuje się.. Zatanna! Bohaterka szybko wyjaśnia całą sprawę. Wykryła ślady Zatary w Chinach i Irlandii. Zatanna chciała przeszukać obydwa miejsca jak najszybciej, dlatego użyła zaklęcia, które podzieliło ją na dwie. Plany nie powiodły się po jej myśli. Użyła kolejnego czaru, które przetransportowało dwa magiczne obiekty do muzeum w nadziei, że to sprowadzi dwójkę bohaterów, którzy pomogą jej. Hawkman i Hawkgirl oferują użycie machiny, dzięki, której możliwe będzie znalezienie Zatary. Niestety nie udaje im się. Zatanna pozbawiona nadziei dziękuje dwójce bohaterom i znika.

Dalszy ciąg poszukiwań czarodziejki śledzimy w Atom Vol 1 #19. Biff Barker wraz ze swoim gankiem włamują się do Ivy Town National Trust Bank. Mężczyzna odkrywa nowe zdolności. Potrafi przenikać przez przedmioty w każdym stanie skupienia. Parę godzin później Ray Palmer (aka. Atom) słyszy w wiadomościach o kradzieży. Postanawia udać się do banku, aby prześledzić miejsce zbrodni. Podczas przeszukiwania, otrzymuje mentalny obraz ukrytych pęknięć. Próbuje zmierzyć się z trudnościami poprzez zmianę rozmiaru ciała. Bohaterowi przeszkadza usytuowanie niewygodnego mechanizmu zmiany rozmiaru, który mieści się w jego pasku. Powraca do laboratorium, gdzie zaczyna pracę nad ulepszeniem swojej technologi. Mechanizm zostaje przeniesiony do rękawic, co ułatwia mu z korzystanie ze swoich zdolności. Ray powraca do banku. Ku jego zaskoczeniu, otrzymuje tajemniczy telefon od nieznajomej, która wyjaśnia mu, że dzięki jej magii była w stanie zlokalizować gang złodziei oraz samego bohatera. Nagle pojawia się przed nim prosząc go o pomoc w poszukiwaniu jej ojca. Dzieli się swoimi obawami z Ray’em, iż Zatara może przebywać w sub-atomowym świecie. Ray zgadza się pomóc Zatannie, ostrzegając ją przed możliwymi konsekwencjami. Atom stwarza dla Zatanny kostium na wzór swojego, dzięki czemu obydwoje mogą udać się w dalszą drogę. Bohaterowie udają się do sub-atomowego świata, który jak się okazuje, jest rządzony przez magię. Dowiadują się od nieznajomego, że pomocy może im udzielić jedynie rządzący tym światem Druid, przebywający w Red Hill of Tara. Spotkanie z Druidem nie przebiega miło . Okazuje się, że Druid spotkał wcześniej Zatarę. Doszło pomiędzy nimi do starcia, z którego zwycięsko wyszedł Zatara. Druid żywi nienawiść do czarownika i postanawia wylać swoje żale na córce Zatary. Dochodzi do pojedynku pomiędzy bohaterami, w którym ucierpiała Zatanna. Bohaterka chciała osłabić przeciwnika za pomocą magii. Druid pochłania jej energię i przechyla szalę zwycięstwa na swoją stronę. Na pomoc przybywa Atom ze zwycięską strategią, otrzymaną od jednego z mieszkańców sub-atomowego królestwa. Dwójka bohaterów wychodzi z pojedynku zwycięsko. Natychmiast opuszczają królestwo. Podczas powrotu zniszczeniu ulega kostium Zatanny. Samej bohaterce nic się nie stało, ponieważ w ostatniej chwili stworzyła barierę osłoną ze swojej magii.

Trzecia część historii kontynuowana jest w Green Lantern vol. 2 #42. Zatanna trafia do Bretanii. Odnajduje tunel prowadzący do wymiaru Ys. Tymczasem w Coast City pojawia się nowy przestępca Patch-Eyed Pete. Zielona Latarnia (Hal Jordan) przybywa do obdarowanego banku, w którym spotyka przestępcę. Dochodzi do walki pomiędzy nimi. Złodziej ucieka magicznym tunelem, do którego wskakuje też Hal. Członek Korpusu Zielonych Latarni jest w ogromnym niebezpieczeństwie. We znaki wdaje się wcześniejszy brak doświadczenia z magią. Hal gubi się w tuneli. Jego życia jest zagrożone. Z tarapatów ratuje go Zatanna. Czarodziejka wyjaśnia Halowi, iż przybyła do magicznego tunelu w poszukiwaniu jej ojca. Podczas poszukiwań dowiedziała się o pojedynku Hala z Patch-Eyed Pete, który był ustawiony ze strony Czarnoksiężnika z Ys, chcącego pozbawić Hala pierścienia mocy. Bohaterowie zmierzają do Czarnoksiężnika, który stawia im ultimatum. Przekaże Zatannie informacje o miejscu pobytu jej ojca, w zamian za pierścień Hala. Bohater zgadza się na ten warunek. Władca Ys potwierdza, iż Zatara pojawił się w jego świecie. Skradł mu kryształową kulę, dzięki której przeniósł się na ziemię. Niestety nie zna dokładnej lokalizacji magika. Czarownik próbuje unicestwić bohaterów za pomocą pierścienia. Plan nie przebiega po jego myśli. Pierścień nie okazuje mu posłuszeństwa i paraliżuje go, po czym wraca w ręce swojego prawowitego właściciela.

Dalsze postępy w śledztwie śledzimy w  Detective Comcis vol. #336 i #355. W Gotham panuje napięta sytuacja. Pojawia się dwójka przestępców, którzy chcą utrudnić Batmanowi jego działalność. Jedną z nich jest tajemnicza wiedźma przywołująca gang na lokalną farmę. W dalszej opowieści okazuje się, że była to Zatanna, która została zmuszona do tego przez tajemniczą organizację. Batman nie jest w stanie walczyć. W starciu zastępuje go Robin. Kolejnym przeciwnikiem jest zamaskowany kat. Przeciwnik wyzywa Batmana na pojedynek, aby stwierdzić, który z nich jest lepszym zamaskowanym mścicielem. Do walki dochodzi na dachu areny.

Ostatni etap przygód Zatanny rozgrywa się w Justice League of America Vol 1 #51.  Zatanna przyzywa do siedziby Ligi Sprawiedliwych Batmana, Hawkmana, Hawkgirl, Atoma i Green Lanterna. Informuje bohaterów i zakończeniu jej misji, która zakończyła się pomyślnie. Członkowie Ligi Sprawiedliwych są zaskoczeni, ponieważ wspólne przygody kończyły się klęskami, a Batman nawet dobrze nie pamięta córki Zatary. Bohaterka opowiada historię, z której wynika, że Zatara przetrzymywany jest przez złego Allura. Udało jej się odbić ojca z rąk Allury. W starciu pomogły jej odbicie lustrzane bohaterów, wytworzone za pomocą jej magii. Po skończeniu historii zjawia się Zatara, dziękując bohaterom za pomoc.

Historia obejmuje następujące tytuły:
– Hawkman vol. 4 #4
– Atom Vol 1 #19
– Green Lantern vol. 2 #42
– Detective Comcis vol. #336 i #355
– Justice League of America Vol 1 #5

Autor: Sebastian Smyk