Kryzys na nieskończonych ziemiach

Kryzys na nieskończonych ziemiach

Event rozpoczyna się od katastrofy na Ziemi-3. Świat pochłaniany jest przez antymaterię. Nagle pojawią się Parias, który na własne oczy obserwuję śmierć całego wszechświata. Ludzie są zrozpaczeni. Nie wiedzą jak się ratować. Nawet superbohaterowie są bezsilni w ostatecznej godzinie. Alexander Luthor ratuje swojego syna, wysyłając go w jednoosobowej rakiecie, która transportuje się do innego multiverwsum, przy wykorzystaniu specjalnych wibracji.

Akcja przenosi się do kryjówki Monitora i Lyli (Zwiastunki). Kobieta jest wstrząśnięta ostatnimi wydarzeniami. Nadchodzące zagrożenie budzi w niej ogromne obawy. Wyrusza w podróż po multiversum, aby zrekrutować najzdolniejszych bohaterów. W gronie wybrańców są Grood, Dawnstar, Firebrand, Blue Bettle, Psychopirat, Arion (władca Atlantydy) i Firestorm z Killer Frost. Psychopirat zmienia emocje Killer Frost. Szczerza nienawiść Frost przemienia się w miłość do odwiecznego wroga, którym jest Firestorma. Mężczyzna nie odwzajemnia jej uczuć. Bohaterowie zostają sprowadzeni do kryjówki Monitora. Spotykają tam pozostałych bohaterów wśród, których znajdują się Superman (Ziemia-2), Polaris i inni. Sprowadzeni bohaterowie zostają zaatakowani przez demony z anty-materii. Walka wydaje się przegrana do momentu pojawiania się Monitora.

Wydarzenia przenoszę się do prehistorii. Stado mamutów pędzi na wioskę. Pędzące stado powstrzymuje Anthro, syn Ne-Ahna. Pod wpływem radości nie zauważa gałęzi, w którą uderza głową. Po ocknięciu się zauważa nowoczesną metropolię. Jest przerażony tym widokiem. Nigdy wcześniej nie widział czegoś takiego na własne oczy. Anthro chce podzielić się odkryciem ze swoimi rodakami. Doznaje kolejnego szoku, kiedy miasta nie ma już w tym miejscu. Zniknęły też niebezpieczne zwierzęta. Okazuje się, że miasto i mamuty zostały przeniesione do XXX wieku. Pojawiają się w samym środku miasta. Natychmiast reaguje Legion Super Bohaterów, który ratuje ludność przed zwierzętami z przeszłości.

Ponownie przenosimy się w czasie. Tym razem obserwujemy krwawe czyny Jokera. Powstrzymać go próbuje Batman. Niestety przybywa o parę minut za późno. Ku zaskoczeniu Bruce’a, pojawia się też Flash. Nie jest to przyjacielska wizyta przy herbatce. Czerwony speeder ostrzega nietoperza przed zbliżającym się niebezpieczeństwem. Jest to krótka rozmowa. Po chwili ciało Barry’ego obraca się w proch. Zaniepokojony Batman wzywa Supermana. Powiadamia go o swoich obawa i przebiegu rozmowy z Flashem. Dyskusję przerywa im Parias. Jest kolejną osobą, która ostrzega ich przed zbliżającym się zagrożeniem. Batman i Superman nie poznają szczegółów, ponieważ przybysz z innego wymiaru szybciej znika, niż się pojawia.

Niespokojna sytuacja jest w głównej siedzibie Korpusu Zielonych Latarni. Strażnicy Wszechświata są przerażeni wydarzeniami z multiwersum. Chcą natychmiastowo przeciwdziałać. Ich plany krzyżuje tajemniczy wróg, atakując ich z wnętrza centralnej baterii.

Wracamy do wydarzeń z Monitorem. Sprowadzeni bohaterowie żądają wyjaśnień. Monitor zdradza szczegóły odnośnie jego przeciwnika. Nie jest w stanie przeciwstawić się mu osobiście. Prosimy bohaterów o pomoc w nadciągającej walce. Moc Monitora słabnie wraz z rosnącą potęgą jego przeciwnika. Zaatakowana zostaje jedna z wież Monitora. Za atakiem stoją potwory anty-materii. Superman wraz z resztą bohaterów powstrzymują zagrożenie. Podczas ataku zagrożone jest życie Anthro, który nie ma pojęcia, co się dzieje. Ratuje go Solovar. Goryl zostaje poważnie ranny i umiera, w skutek otrzymanych obrażeń. Zwiastuna udaje się do komnaty Alexandra Luthora. Doznaje szoku na widok dziecka, które w przeciągu paru dni mocno się postarzało.

Zagrożenie dosięga kolejnej wieży Monitora, mieszczącej się w obrzeżach Atlantydy. Bronią jej Psychopirat i Arion. Przed Psychopiratem pojawia się Piras. Przybysz rozpacza nad losem planety. Pscyhopirat wykorzystuje okazję i  się negatywnymi emocjami przybysza. Pirat doznaje szoku pod wpływem jego emocji. Fala negatywnych emocji przytłacza bohatera. Wkrótce zostaje porwany przez tajemniczego wroga Monitora. Porywający składa Piratowi propozycję współpracy. Okazuje się, że nie tylko on skorzystał z propozycji. Dla przeciwnika Monitora pracuje jeszcze jedna osoba. Jest nią Zwiastunka. Kobieta otrzymała jedno zadanie, które może wpłynąć na dalsze losy multiwersum – zabicie Monitora.

Akcja przenosi się na Ziemię-1 i Ziemię-2. Ukazane są losy bohaterów z różnych epok czasowych. Pierwszą z nich jest przyszłość, która znajduje się na skraju katastrofy. Zrozpaczony Flash wykorzystuje speed force, aby cofnąć się w czasie. Cofa się do „teraźniejszości”, gdzie spotyka Batmana i grupkę bohaterów, próbujących ratować ludzi. Następnie obserwujemy akcję z czasów II wojny światowej. Sytuacja jest napięta. Wieża monitora usytuowana jest w pobliżu walczących żołnierzy. Wieża broniona jest przez Blue Beetle, Polarisa i Geo-Force. Do walki dołącza armia potworów anty-materii. Podczas starcia okazuje się, że Blue Beetle nie jest bezbronny. Posiada specjalny skarabeusz, który jest w stanie niszczyć przeciwników. Warunek jest jeden. Musi zostać dotknięty przez stworów z anty-materii, co może postawić bohatera w śmiertelnym niebezpieczeństwie. Monitor odsyła Blue Bettle do jego czasów, nie widząc dalszego pożytku z niego. Decyduje się na stworzenie Doktor Light.

Kolejną akcję obserwujemy z czasów dzikiego zachodu. W obronie wieży stają Green Lantern, Firebrand, Cyborg i Psimon. Bohaterów spotyka grupka kowbojów, w towarzystwie Jonaha Hexa. Nie jest to spokojne spotkanie. Zostają zaatakowani przez potwory z anty-materii. Walka nie jest prosta. Sytuację pogarsza pozbawiony mocy pierścień Green Lanterna.

Pogorszeniu ulega też sytuacja na Ziemi-1 i Ziemi-2. Bohaterowie coraz bardziej tracą nadzieję. Jedną z nich jest Batgirl wątpiąca w swoją dalszą działalność. Również wątpliwością na sukces ulega Monitor. Posuwa się do stworzenia Doktor Light. Zostaje nią Doktor Hoshi. Bohaterka udaje się do jednej z wież na Ziemi-2, gdzie staje w jej obronie. Niestety działania idą na marne, ponieważ ziemie ulegają zniszczeniu.

W tym momencie pojawia się Parias w kryjówce Monitora. Dochodzi do poważnej rozmowy pomiędzy obydwojgiem bohaterów. Paris oskarża Monitora o narzuconą klątwę, przez którą musi obserwować śmierć i zniszczenie każdej z planet. Monitor przeprasza go i błaga o nieingerencję w wydarzenia, która muszą zajść z chwilę. Parias jest zdezorientowany. Nie wie, o co dokładnie chodzi. Pojawia się Zwiastuna, która mimo swej woli, zabija Monitora.

Monitor nie żyje. Zwiastuna wraca do poprzedniego wcielenia. Lyla i Parias są zrozpaczeni. Nie wiedzą co dalej począć. Odnajdują nagranie Monitora, w którym wyjaśnione jest, że Ziemia-1 i Ziemia-2 nie są stracone. Pojawia się ostatni mieszkaniec Ziemi-3, Alex Luthor. Ujawnia poznane plany Monitora, który chciał połączyć ze sobą Ziemie-1 i Ziemie-2. Tylko w ten sposób mógł ocalić je przed zniszczeniem W tym celu musiał poświęcić swoje życie. Alex przyzywa wszystkich bohaterów do sanktuarium Monitora, którzy mają go ochraniać podczas realizacji planu.

Rozpoczyna się proces łączenia ziem. Na ulicach rodzi się chaos. Przenikają się różne materie oraz okresy czasowe. Na ulicach można spotkać pojazdy, ludzi i zwierzęta z różnych czasów.

Flash i Red Tornado zostają sprowadzeni do głównej siedziby wroga Monitora. Porwani bohaterowie mają stanowić istotny element jego układanki. Wykorzystuje Red Tornado do utworzenia nienaturalnego wiru. Władca materii wykorzystuje stworzony wir od odwrócenia uwagi ziemskich bohaterów. Herosi nie są w stanie powstrzymać niebezpieczny wir. Poważnie ranny zostaje Wildcat, który traci czucie w nogach. Będzie zmuszony do porzucenia roli superbohatera. Do jego pokoju włamuje się Yolanda Montez. Kobieta postanawia uhonorować działalność Wildcata. Wykrada jego strój, chcąc zostać nową Wildcat. Wir ostatecznie zostaje powstrzymany przez wspólne siły czwórki czarowników:  Zatanny, Thunderbolt, Dr Fate i Czarownika. Władca anty-materii atakuje dawne sanktuarium Monitora. Flash jest zdesperowany i oskarża sprawcę o tchórzostwo. Przeciwnik nie wytrzymuje i ukazuje bohaterowi swoje oblicze.

Zagrożenie anty-materii dociera do Ziemi-X i Ziemi-4. Dociera do nich fala anty-materii. Oprócz tego, Anty-Monitor wykorzystuje moc Psychpirata w manipulowaniu emocjami obrońców ziem. Wspólnymi siłami wywołują u herosów nienawiść, obracając ich przeciwko sobie.

Parias, Lyla i Alex przeżyli destrukcję bazy Monitora. Trójka bohaterów znajduje się na dryfującej skale. Z góry obserwują całe multiwersum. Sprowadzając do siebie najpotężniejszych reprezentantów z każdej Ziemi, chcąc ujawnić im całą prawdę. Lyla rozpoczyna opowieść:

Na samym początku istniał tylko jeden wszechświat. Na najstarszej i najbardziej odległej placenie Oa, zamieszkiwał lud Oanów. Krona, Oański naukowiec, zgłębiał tajniki narodzin wszechświata. Prowadzone badania doprowadziły do ogromnej katastrofy. W skutek katastrofy narodziło się multiwersum oraz świat z antymaterii. Oanie ukarali Kronę, a następnie utworzyli Korpus Zielonych Latarni, który miał stać na czele pokoju. W świecie anty-materii narodziła się potężna istota. Był nią Anty-Monitor, który podbił cały wszechświat ant-materii. Po przeciwnej stronie wszechświata narodził się jego brat, Monitor. Bracie prowadzili ze sobą walki po obu stronach świata. Anty-Monitor nie był w stanie przeniknąć do naszego wymiaru. Własne badania nad narodzinami wszechświata prowadził też Parias. Odtworzył bieg dawnych wydarzeń, które zostały wykorzystane przez Anty-Monitor. Skorzystał z  sukcesu naukowca do uwolnienia anty materii w naszych wszechświecie, tym samym docierając do niego osobiście i wyniszczając każdą z planet.

Bohaterowie są wstrząśnięci ujawnioną historią. Wspólnie postanawiają rozprawić się z Anty-Monitorem. Alex Luthor otwiera specjalne przejście, dzięki któremu mogą trafić do fortecy Anty-Monitora. Nim odnajdują swego przeciwnika, trafiają na kolektor słoneczny. Zaraz pojawia się Anty-Monitor. Do walki przystępuje Superman. Jest to jednostronna wymiana ciosów ze strony Anty-Monitor. Superman jest umierający. Z opresji ratuje go Supergirl. Kara poświęca swoje życie na zniszczenie ciała Anty-Monitora. Zadała mu ogromny cios, który powstrzymuje wroga na chwilę.

Łączenie ziem zostało powstrzymane. Przynajmniej na chwilę. Wydaje się, że Anty-Monitor został powstrzymany. Przeciwnik szybko powraca do gry. Pojawia się przed Psychopiratem w nowym ciele. Szybko opuszcza Pirata. Postanawia osobiście nadzorować prace nad tajemniczą konstrukcją. Flashowi udaje się uciec z pułapki. Wykorzystuje Psychopirata w swoim planie. Dzięki wyjątkowym zdolnością Pirata, wpływa na strażników, aby przeciwstawili się swojemu panu. Następnie Barry udaje się do wnętrza konstrukcji. Okazuje się, że w środku ukryta jest skoncentrowana antymateria. Bohater próbuje zniszczyć ją poprzez odwrócenie kierunku jej ruchu. Wykorzystuje do tego speed force, biegnąc w przeciwstawnym kierunku. Barry osiąga prędkość, dzięki której cofa się w czasie. Spotyka Batmana i Jokera w Gotham City, a także Wally’ego w obcym mu czasie i miejscu. Flash powstrzymuje plany Anty-Monitora i niszczy kulę anty-materii. Robi to kosztem własnego życia.

Anty-Monitor został tymczasowo powstrzymany, ale pojawia się nowe zagrożenie. Tym razem ze strony Brainiaca i Luthora, którzy zgromadzili złoczyńców ze wszystkich ziem. Natychmiast przejmują kontrolę nad Ziemią 4, X i S. Bohaterowie jednoczą siły, aby wspólnie powstrzymać przestępców. Przygotowują specjalne machiny, które przetransportują ich bariery w okół ziem. W tym celu korzystają z pomocy Wally’ego i Jay Garricka. Obydwoje wykorzystują mechanizmy do osiągnięcia maksymalnych prędkości biegu. Prędkość pozwala im na wytworzenie odpowiednich wibracji, które przenoszą bohaterów na zagrabione ziemie. Walka nie jest wyrównana. Przestępcy mają przewagę nad swoimi rywalami. Uwaga Luthora i Brainiaca skupiona jest na starciach z bohaterami. Nieuwagę wykorzystuje Psimon, który niszczy ciało Brainiaca. Nie powstrzymuje to jednak androida, bowiem przeniósł swoją świadomość do nowego ciała.

Potyczka bohaterów z grabieżcami ziem wydaje się z góry stracona. Sytuacja przybiera niespodziewany obrót. Pojawia się Spectre. Wzywa on wszystkich do wspólnego pojednania i starcia z prawdziwym wrogiem. Anty-Monitor powrócił. Tym razem obrał sobie za cel inny wymiar. Cofnął się w czasie, aby prościej zniszczyć ziemie. Bohaterowie i przestępcy sprzymierzają się. Metaludzie udają się do przygotowanych kapsuł, które przenioszą ich do miejsca pobytu Anty-Monitora. Wesprzeć ich swoją mocą chce Superboy z Ziemi-1. Wkrótce dochodzi do starcia z Anty-Monitorem, które nie przebiega po myśli bohaterów. Nawet Spectre i magowie nie przechylają szali zwycięstwa na ich stronę. Tym razem Anty-Monitor osiąga swój cel. Dochodzi do wybuchu.

Clark Kent budzi się w swoim łóżku. Stwierdza, że miał po prostu dziwny sen. Udaje się do Daily Planet. Spotyka go niemiłe zaskoczenie. Stanowisko redaktora zajmuje ktoś inny. Nikt go nawet nie poznaje. Pojawia się młodsza wersja Clarka, która ratuje go z opresji. Obydwaj Supermeni udają się do Jay Garricka. Spotykają tam Wally’ego Westa. Czwórka bohaterów wspólnie wykorzystuje kosmiczną bieżnię, aby odesłać starszą wersję Supermana na jego ziemię. Odkrywają szokującą prawdę. Okazuje się, że multiwersum dłużej nie istnieje.

Dochodzi do spotkania wszystkim bohaterów. Na spotkaniu obecna jest Zwiastunka (odrodzona wraz z wybuchem) oraz Alex Luthor. Natychmiast wyjaśniają, że w wyniku wybuchu odrodził się nowy wszechświat, który jest zjednoczeniem wcześniej istniejących uniwersum. Wyklucza to istnienie multiwersum. Obecnie istnieje tylko jedna ziemia i jeden czas. Nikt nawet nie pamięta o dawnych wydarzeniach i własnych przeszłościach. Wyjątkami są bohaterowie, którzy osobiście byli obecni przy źródle wybuch.

Zagrożenie istnieje nadal i daje o sobie szybko znać. Pojawia się Anty-Monitor w towarzystwie swoich stworów. Atakują ziemię. Bohaterowie raz jeszcze łączą siły, aby powstrzymać wroga. Tymczasem magowie wspólnymi siłami wytwarzają barierę w okół ziemi. Bariera jest w stanie powstrzymać potwory z anty-materii.

Najpotężniejsi bohaterowie dotarli do kamiennej twierdzy Anty-Monitora. Okazuje się, że dołączyć do nich Wally. Ku zaskoczeniu wszystkich, ukazuje im się obraz Barry’ego z przeszłości. Wally natychmiast rusza na poszukiwania szkarłatnego speedera. Niestety trafia tylko na pozostałości jego stroju i pierścienia.

O swojej obecności daje znać Anty-Monitor. Atakuje bohaterów. Mimo zaskakującego ataku są w stanie kontratakować. Ogromną rolę w walce odgrywa Doctor Light, bezpośrednio atakując źródło energii Anty-Monitora. Osłabia tym samym swojego rywala. Ziemski bohaterowie są w stanie zadać ostateczny cios Anty-Monitorowi. Wydaje się, że walka dobiegła końca. Alex otwiera przejście i bohaterowie wracają do domu.

W ostatniej chwili zaatakowana zostaje Wonder Woman. Zrozpaczony Superman ponawia atak na pozostałości Anty-Monitora. W starciu wspiera go Superboy. Wspólnymi siłami unicestwiając wroga. Ten nie daje łatwo za wygraną. W akcje złości wytwarza wybuch, którego siła rażenia sięgać ma miliona kilometrów. Superman, Superboy i Alex skazani są na nierychłą śmierć. Alex proponuje pewne rozwiązanie. Mimo iż nie jest w stanie sprowadzić bohaterów na ziemię, może otworzyć przejście do innego wymiaru, w którym znajduje się żona Supermana, Lois. Udają się do nieznanego wymiaru, który jest ich jedyną deską ratunku.

Zło zostało powstrzymane. Wally przejmuje obowiązki Flasha. Reszta bohaterów godzi się ze stratą bliskich. Psychopirat trafia do Arkham Asylum.

Opisane wydarzenia możecie znaleźć w egmontowskim wydaniu „Kryzys na nieskończonych ziemiach”. Komiks nabędziecie w internetowym sklepie Egmontu.

Główna historia:
Crisis on Infinite Earths #1-12 (Kwiecień 1985 rok – Marzec 1986 rok)

Komiksy poprzedzające event:
Action Comics #560 and #564
All-Star Squadron #40
Amethyst (vol. 2) #2
Batman #384
Batman and the Outsiders (vol. 1) #14-15
Blue Devil #5
DC Comics Presents #76 and #78
Detective Comics #551
The Flash #338-339
The Fury of Firestorm #28
GI Combat #274 and #275
Green Lantern (vol. 2) #173, #176 and #178
Infinity, Inc. #8
Jonah Hex #90
Justice League of America #232 and #234
The New Teen Titans #21 and Annual #2
Swamp Thing #30-31
Superman #402-403
Tales of the Legion of Super-Heroes #317, #319-320
Tales of the Teen Titans #47 and #58
Vigilante #14
Warlord #91
Wonder Woman #321 and #323
World’s Finest Comics #311 and #314

Komiksy uzupełniające event:
All-Star Squadron #50-56
Amethyst (vol. 2) #13
Batman #389-391*
Blue Devil #17-19*
DC Comics Presents #78*, #86-88, #94-95*
Detective Comics #556-558*
The Fury of Firestorm #41-42
Green Lantern (vol. 2) #194-198*
Infinity, Inc. #18-25*, Annual #1
Justice League of America #244-245, Annual #3
Legion of Super-Heroes (vol. 3) #16*, #18 and Annual #1*
Losers Special #1 (first post-Crisis story)
The New Teen Titans (vol. 2) #13-14
The Omega Men #31, #33*
Superman #413*-415
Swamp Thing (vol. 2) #44*, #46
Vigilante #22*
Wonder Woman #327-329

Komiksy po-eventowe:
All-Star Squadron #58-60
Green Lantern (vol. 2) #199-200
Infinity, Inc. #27, #30
Justice League of America #246
Last Days of The Justice Society Special #1
The Legend of Wonder Woman #1-4

Autor: Sebastian Smyk