Marsjański Łowca – Martian Manhunter

martian-manhunter-feature-06032015
5.00 avg. rating (99% score) - 2 votes

J’onn J’onzz został stworzony przez Josepha Samachsona i Joe Certa, za których sprawą, w 1955 roku, pojawił się na stronach Detective Comics #225 w historii „Manhunter from Mars”. J’onn jest jednym z siedmiu oryginalnych założycieli Justice League oraz jedną z najsilniejszych postaci w uniwersum DC.

Historia

Wieki temu, na planecie Ma’aleca’andra, Zieloni Marsjanie znani jako M’yrnn i Sha’sheen poczęli dwóch synów. Rodzenie bliźniąt było czymś niezwykłym w marsjańskiej kulturze, więc pierwszy syn został nazwany J’onn J’onzz, co znaczyło „Światło do światła”. Młodszy brat J’onna urodził się mutantem, pozbawionym marsjańskiej umiejętności telepatii i otrzymał imię Ma’alefa’ak, co oznaczało „Ciemność w sercu”. Jako dorosły, J’onn został Łowcą (marsjańskim stróżem prawa) i poślubił M’yri’ah, z którą doczekał się córki, K’hym. Lata mijały, a Ma’alefa’ak coraz bardziej gardził marsjańską kulturą. W swoim dążeniu do wielkiego ludobójstwa stworzył zaraźliwy wirus zwany „Klątwą H’ronmeera”. Wirus reagował na energię telepatyczną i przenosił się z jednego Marsjanina, na drugiego, gdy tylko ci zdecydowali się użyć swoich psychicznych mocy. J’onn desperacko próbował powstrzymać swoją żonę i córkę przed używaniem telepatycznych mocy. K’hym doświadczyła symptomów jako pierwsza, a w krótki m czasie dołączyła do niej M’yri’ah. Psychika J’onna pękła, gdy musiał patrzeć, jak jego rodzina umiera w płomieniach na jego oczach.

Tymczasem na Ziemi, niespełniony naukowiec dr Saul Erdel, stworzył transmiter bazujący na starożytnej, marsjańskiej technologii. Chcąc nawiązać kontakt z pozaziemską cywilizacją, wycelował transmiter w powierzchnię Marsa. Promień transmitera przebił się przez czas i przestrzeń, uderzając J’onna kilka wieków przed narodzinami Erdela i przyciągnął J’onna do laboratorium w Colorado. Saul Elder postanowił przywrócić obcego do zdrowia, a zraniona psychika J’onna utworzyła między nimi telepatyczną więź, poprzez którą Erdel dowiedział się, o wszystkim, co miało miejsce na Marsie. Chcąc przywrócić mentalne zdrowie obcego, Erdel wykorzystał łączącą ich więź do sfabrykowania przeszłości Łowcy, bazując ją na książkach science fiction. Po śmierci dr. Erdela, używając swoich umiejętności zmiany kształtu, J’onn przybiera ludzką postać i pod imieniem „John Johns” zostaje policyjnym detektywem, używając swoich mocy, by pomagać mieszkańcom jego nowej planety. W tym czasie spędził parę lat na walce z Głową Idola Diabolu. J’onn decydując, że musi uwolnić się od swojej ludzkiej powłoki, by skuteczniej walczyć ze złem, John Johns zostaje zabity w akcji przez Głowę Idola. Krótko po tym J’onn J’onzz przyjmuje tożsamość Marco Xaviera w celu zinfiltrowania międzynarodowego kartelu, VULTURE. Jako Marsjański Łowca, J’onn przyjął bardziej bohaterskie modus operandi, otwarcie pokazując się w swojej marsjańskiej postaci.

Gdy Marsjański Łowca chciał pozbyć się swojego lęku przed ogniem (który był wrodzony u Marsjan) poprosił o pomoc pyrokinetyczkę, Scorch, która chciał użyć telepatycznych mocy J’onna do uporania się ze swoimi problemami. Dowiadujemy się, że 20,000 lat temu nieprawdopodobnie niebezpieczna rasa zwana Płonącymi, tworzyła olbrzymie pożogi w celu rozmnażania. W celu powstrzymania Płonących przed zniszczeniem jeszcze większej części kosmosu, Strażnicy Wszechświata podzielili rasę na Zielonych i Białych Marsjan, zmieniając ich sposób rozmnażania i umieszczając w nich strach przed ogniem. Po stawieniu czoła swojemu lękowi, Marsjański Łowca zmienił się w jednego z Płonących, przybierając imię Fernus. Justice League udaje się powstrzymać Fernusa dzięki pomocy Plastic-Mana, który był odporny na telepatyczne moce Płonącego i miał większe umiejętności zmiany kształtu. Po powrocie do swojej marsjańskiej postaci J’onn ujawnia Supermanowi, że jest teraz odporny na płomienie, pod warunkiem, że nie są to „płomienie pasji”.

Podczas Infinite Crisis J’onn pojawia się nieprzytomny i podłączony do wibracyjnej wieży Alexandra Luthora, Jr. razem z Lady Quark, Rayem Black Adamem, Power Gir, Breach i Nightshade, skąd (wraz z resztą) zostaje uratowany przez Wonder Girl, Superboya i Nightwinga. Później na prośbę Oracle, J’onn telepatycznie synchronizował działania bohaterów podczas ucieczki członków Stowarzyszenia Super – Złoczyńców z więzień całego świata. Następnie dołączył do innych bohaterów w obronie Metropolis oraz podczas walki z Superboyem – Prime. Parę miesięcy po pokonaniu Superboya – Prime, J’onn podszył się pod Sekretarza Stanu w celu zniszczenia organizacji Checkmate, co w końcu udaje mu się, jednak wkrótce organizacja zostaje znów utworzona przez ONZ. Krótko po tym, J’onn dowiaduje się, że paru Zielonych Marsjan rozbiło się na Ziemi i są przetrzymywanie przez Departament Obrony. Jeden z Marsjan, Roh’kar, uwolnił się i skontaktował się z J’onnem, który uwolnił Marsjan i zapewnił im schronienie obiecując im bezpieczeństwo.

Gdy Checkmate postanowiło schwytać znaczną liczbę super złoczyńców i wysłać ich na „więzienną planetę”, Marsjański Łowca zaoferował swoją pomoc. Pod postacią Blockbustera udał się na planetę, wysyłając cykliczne raporty o sytuacji do Batmana. Przebywająca na planecie Catwoman, domyśliła się tożsamości Łowcy i, w celu ratowania swojej własnej skóry, wydała go innym złoczyńcą, którzy go torturowali. Gdy przestępcom udało się otworzyć portal na Ziemię, zostawili J’onna w klatce, by tam umarł. Zostaje „uratowany” przez Libre i nowe Stowarzyszenie Super – Złoczyńców, którym udało się otworzyć Boom Tube między planetą a Ziemią, gdzie zabili Marsjańskiego Łowcę. Ciało J’onna zostało pochowane w piramidach przeniesionych z Egiptu, do ich pierwotnej lokalizacji na Marsie, gdzie w ceremonii pogrzebowej brało udział wielu bohaterów.

Podczas Blackest Night J’onn został przywrócony do życia i przyłączony do Korpusu Czarnej Latarni po czym od razu ruszył skonfrontować się z Barrym Allenem i Halem Jordanem. Zaatakował ich, a krótko po tym dołączyli do niego Czarne Latarnie Elongated Mana, Sue Dibny, Firestorma, Hawkmana i Hawkgirl. Gdy przybył Atom, Flash i Green Lantern stworzyli ogniste tornado by zniszczyć Marsjańskiego Łowce. Plan nie powiódł się, a zaniepokojeni bohaterowie zostali uratowani przez Indigo – 1 i Munka. Pod koniec Blackest Night J’onn zostaje przywrócony do życia przez Istotę.

Po rozpoczęciu Brightest Day J’onn pod postacią dr. Erdela, w domu spokojnej starości, kładzie córkę Saula do łóżka, po czym odwiedza laboratorium doktora w Colorado, jednak gdy tylko tam przybywa, wszystkie okoliczne rośliny zaczynają umierać. Udał się do Australii, gdzie zastał pobitą i związaną M’gann M’orzz, gdy się do niej zbliżył, usłyszał głos Istoty, która poinstruowała go, by spalił nowo powstały las. J’onn zakłada, że niniejszy las znajduje się w Star City, jednak podczas próby spalenia lasu zostaje telepatycznie zaatakowany przez Istotę, która mówi mu, że nowo powstały las znajduje się na Marsie. Marsjański Łowca szybko udaje się na Marsa, gdzie natrafia na zieloną Marsjankę D’Key D’Razz, która była odpowiedzialna za zaatakowanie M’gann. D’Key wyjaśnia J’onnowie swoje pochodzenie i mówi, że chce z nim być. J’onn odmawia, dowiadując się, że Marsjanka jest psychopatką, po tym, jak próbowała wedrzeć się do jego umysłu. J’onn próbował się bronić przed umysłem D’Key, który wpajał mu wizje ożywionej przez Istotę populacji Marsa. Po dostrzeżeniu prawdy i wydarciu się spod wizji Marsjanki, Łowca łamie jej kark w obrzydzeniu i rzuca ją w Słońce, samemu zostając uratowanym przez Istotę Życia, która mówi mu, że jego misja została wykonana i zwraca mu jego życie. Istota mówi J’onnowi, żeby wybrał: Mars, czy Ziemia, J’onn wybiera Błękitną Planetę, a tuż po powrocie zostaje wchłonięty przez planetę. Po pojawieniu się „Mrocznego Awatara” okazało się, że J’onn został jednym z czterech Żywiołaków, razem z Aquamanem, Firestormem, Hawkmanem i Hawkgirl. J’onn J’onzz został ucieleśnieniem żywiołu Ziemi i miał za zadanie bronić lasu w Star City przed „Mrocznym Awatarem”, którym okazał się Czarna Latarnia Swamp Thing. Podczas walki Żywiołaki zostały połączone z Alec’iem Hollandem w celu utworzenia nowej wersji Swamp Thing. Po pokonaniu „Mrocznego Awatara” Istota przywraca Marsjańskiego Łowcę oraz resztę Żywiołaków do normy.

W nowej rzeczywistości The New 52 J’onn próbuje dołączyć do nowo powstałej Justice League, pod pseudonimem Marsjański Łowca. Nie pamiętając jednak swojej przeszłości, J’onn nie mógł udzielić członkom JL informacji o sobie, co doprowadziło do utraty zaufania i walki z członkami drużyny. J’onn został członkiem grupy zwanej Stormwatch, która broniła Ziemi przed super silnymi niebezpieczeństwami w bardziej „profesjonalny” sposób. Razem ze Stormwatch Marsjański Łowca pomógł odeprzeć atak istot żyjących na Księżycu. Jednak nie odnajdując się w szeregach grupy, J’onn postanowił opuścić grupę, jednak uznał, że mogą uznać jego odejście za zagrożenie dla tajnej działalności grupy. By powstrzymać ich przed niedopuszczeniem do jego odejścia, J’onn wymazał z ich pamięci wspomnienia o jego członkostwie i zniknął, szukając odpowiedniego dla siebie miejsca. Z J’onnem skontaktowała się Amanda Waller, która chciała zwerbować go do sponsorowanej przez rząd Justice League of America, która została stworzona do walki z Justice League, gdyby ci postanowili zmienić strony, a J’onn został wybrany z myślą o pokonaniu Supermana.

Marsjański Łowca został uwięziony podczas ataku Syndykatu Zbrodni, jednak używając swoich mocy, udaje mu się uwolnić razem ze Stargirl, z którą później zakłada Justice League United. Jakiś czas po ataku Syndykatu, podczas dochodzenia w sprawie zaginionego astronauty J’onn zostaje zaatakowany przez przeciwników, którzy przypomnieli mu o jego pochodzeniu. Podczas odwrotu na Ziemię, J’onn ginie w polu minowym, a jego szczątki zostają zebrane przez napastników i zabrane na świętą ziemię w Ghanie. Teleportowani na Marsa, grupa napastników odkrywa, że są różnymi aspektami psychiki J’onna, która podzieliła się i utworzyła ciała. Dowiadują się, że każdy z nich może stać się nowym Marsjańskim Łowcą. Odkryli też, że byli prześladowani przez Ma’alefa’aka, który chciał użyć ich jako paliwa do odtworzenia Marsa pod jego kontrolą. Po walce z Ma’aleka’akiem grupa połączyła się, tworząc J’onna J’onzza.

W erze Rebirth Marsjański Łowca pojawia się po raz pierwszy w „Dark Nights: Metal #5” gdzie dowiadujemy się, że udał się na planetę Thanagar w celu zdobycia większej ilości Nth Metalu i uratować Hala Jordana i Mr. Terrifica z więzienia.

Moce i umiejętności

Marsjański Łowca oprócz super siły, szybkości, wytrzymałości i umiejętności latania posiada szereg umiejętności zmiany kształtu, które pozwalają mu na kontrolę nad swoim ciałem na molekularnym poziomie. J’onn potrafi przybrać dowolną postać, jaką tylko sobie wybierze nie zależnie czy są to przedmioty, organizmy żywe, czy całkowicie wymyślone twory. Dodatkowo potrafi wytworzyć dodatkowe kończyny, stać się niezniszczalny i nie do ruszenia, lub prawie nie materialny, dzięki czemu potrafi przenikać przez materię. Potrafi również zwiększać i zmniejszać swoje rozmiary, rozciągać się do nieznanych granic oraz stawać się niewidzialny. J’onn jest również najsilniejszym telepatą na Ziemi, a poziom jego telepatii znacznie przekracza normalne umiejętności Marsjan. J’onn potrafi łączyć umysły wielu tysięcy osób na raz, z każdego miejsca na Ziemi, a nawet z odległości Księżyca. Potrafi również odczytywać myśli każdego człowieka w tym samym czasie oraz tworzyć realistyczne iluzje. Dzięki telepatii Łowca potrafi również namierzać innych, wyłączać umysły, tworzyć psychiczne tarcze i ataki, kontrolować umysły, a nawet „opętywać” innych. Obok silnie rozwiniętej telepatii J’onn J’onzz posiada silny dar telekinezy, pozwalający na poruszanie, odpychanie, rozcinanie, unoszenie i przyciąganie obiektów, a nawet działanie na poziomie molekularnym. Dodatkiem do wyostrzonych zmysłów Łowcy jest tzw. Marsjański wzrok pozwalający mu na widzenie w podczerwieni, ultrafiolecie, promieniach rentgena oraz strzelać laserami. Oprócz swoich mocy J’onn J’onzz ma świetne umiejętności detektywistyczne, mogące równać się z tymi Batmana.

Największą słabością Marsjańskiego Łowcy jest ogień, początkowo J’onn okazywał słabość do ognia tylko w swojej marsjańskiej formie, później jednak zostało to zmienione w marsjańską „piętę Achillesa”. W The New 52 zostało to zmienione, na indywidualną przypadłość J’onna, który był świadkiem spłonięcia swojej rasy. Kontakt z ogniem powoduje, że J’onn traci kontrolę nad swoją formą, „roztapiając się” w zieloną plazmę.