Aquaman (Arthur Curry)

Aquaman zadebiutował w komiksie „More Fun Comics #73” z 1941 roku. Twórcami postaci są Mort Weisinger i Paul Norris.

Kim jest Aquaman?

Aquaman w pierwszych komiksach jest przedstawiony jako bohater walczący głównie z nazistowskimi dowódcami U-Bootów. Podczas jednej z przygód ratuje uchodźców i pracowników szpitala, gdy ich statek zostaje zaatakowany przez okręt podwodny U-112. Po ratowaniu ofiar opowiada im o swoim pochodzeniu – jego ojciec, znany badacz podmorski, odkrył zatopione miasto w głębinach oceanu, zamieszkał tam i dzięki znajomości technologii tej cywilizacji nauczył Arthura korzystania z jego niezwykłych zdolności (oddychanie pod wodą, komunikowanie się z podwodnymi zwierzętami). Niedługo później ojciec zmarł, podobnie jak jego matka. Następnie Aquaman lokalizuje U-112 w jego bazie na małej wyspie, gdzie po serii walk pokonuje załogę okrętu podwodnego i ich przełożonych. W finale, wrogi oficer próbuje zabić Aquamana za pomocą granatu, jednak bohater odwraca sytuację na swoją korzyść, co prowadzi do eksplozji i śmierci wroga.

Przez lata 50. XX wieku przygody Aquamana były kontynuowane w „Adventure Comics”. Wprowadzono nowe elementy do jego mitologii, w tym kompana ośmiornika Topo. Okazało się, że Aquaman jest synem strażnika latarni morskiej i księżniczki z Atlantydy. Dzięki swojemu pochodzeniu mógł oddychać pod wodą i posiadał nadludzkie zdolności. Początkowo nazywał się Aquaboy i spotkał Superboya, ale gdy dorósł, przyjął imię Aquaman. Jego przyrodni brat Orm, zazdrosny o uwagę ojca i moce Aquamana, stał się jednym z jego największych wrogów pod pseudonimem Ocean Master. W Srebrnej Erze zdolność Aquamana do komunikacji z morskimi stworzeniami stała się telepatyczna, ale jednocześnie wprowadzono jego słabość – potrzebę regularnego kontaktu z wodą, aby uniknąć odwodnienia.

Współczesne przygody Aquamana

Aquaman próbował poprawić stosunki między Atlantydą a powierzchnią poprzez otwarcie ambasady Atlantydy w Amnesty Bay, z Merą jako ambasadorem. Po wydarzeniach „Drowned Earth” Arthur traci pamięć i zaczyna żyć na wyspie Unspoken Water. Ta wyspa znajduje się w Sferze Bogów, miejscu, gdzie zapomniane bóstwa morskie przebywają. Jedna z bogiń, Namma (prawdziwe imię Mother Salt), zamierza zalać świat wodą, zabijając wszystko. Dzięki pomocy jednej z istot Nammy i zapomnianych bogów, Aquaman pokonuje ją. Bogowie morscy obdarzają go tatuażami i zwracają trójząb. Arthur przechodzi rytuał przywracania pamięci, dzięki czemu dowiaduje się, że Mera zabiła go w złości, kiedy dowiedziała się, że zostanie ojcem.

Po powrocie do Amnesty Bay, Aquaman i bogowie morscy pomagają w walce z Black Mantą, który został wyposażony w mecha od Lexa Luthora. Mera rodzi córkę, Andy, ale wpada w śpiączkę. Po dziesięciu miesiącach budzi się i ogłasza zakończenie monarchii w Atlantydzie. Wkrótce po tym, Mera i Arthur wreszcie się żenią. Mimo zniesienia monarchii, interweniują w Atlantydzie, gdy siły Frost Kinga atakują miasto podczas ich podróży poślubnej. Dzięki pomocy Fire Trolls, Mera i Arthur pokonują wrogie siły atakujące Atlantydę.

Moce Aquamana

Aquaman posiada zdolność oddychania pod wodą, komunikacji z morskimi stworzeniami oraz nadludzką siłę i szybkość pływania. Jego ciało jest przystosowane do ciśnień oceanicznych, co daje mu większą odporność na obrażenia. Często korzysta z trójzębu jako broni i symbolu królewskiego dziedzictwa.