Zatanna
Zatanna zadebiutowała w komiksie „Hawkman #4” z 1964 roku. Twórcami postaci są Gardner Fox i Murphy Anderson.
Kim jest Zatanna?
Zatanna jest córką magika Giovanni „Johna” Zatara i Sindelli. Zarabiała jako iluzjonistka sceniczna, dopóki nie odkryła swoich magicznych zdolności szukając zaginionego ojca. Szukając ojca, współpracowała z wieloma postaciami z uniwersum DC, w tym z Batmanem, Atomem czy Green Lanternem. Jej poszukiwania zostały przedstawione w wielu tytułach pod redakcją Juliusa Schwartza i osiągnęły kulminację w „Justice League of America” z 1967 roku. W latach 70. XX wieku pojawiała się w dodatkowych opowieściach w „Adventure Comics” i „Supergirl”, a także została członkiem Ligi Sprawiedliwości. Jej pochodzenie i relacje z matką, członkinią rasy Homo Magi, zostały dokładniej zbadane. Mimo swojej mocy, jej zdolności magiczne zaczęły słabnąć, ograniczając się do kontroli nad czterema żywiołami. Jej pełne moce zostały później przywrócone w 1982 roku w „World’s Finest Comics”. Zatanna została nawet liderką Ligi Sprawiedliwości. W finale „American Gothic” w „Swamp Thing” autorstwa Alana Moore’a, Zatanna wraz z innymi czarownikami pomaga w walce z potężnym demonem, zwanym 'Great Evil Beast’. W trakcie tej bitwy jej ojciec, Zatara, poświęca swoje życie, aby uratować ją przed skutkami ataku demona.
W latach 90. Zatanna miała kilka solowych serii, w tym jedną, w której przywoływała ducha matki i walczyła z czarnoksiężnikiem Tannarakiem. Podczas jednej z misji Ligi Sprawiedliwości, Zatanna została pochłonięta przez czarodziejkę Gamemnae, a Jason Blood poświęcił się, aby ją uwolnić. Zatanna miała też konflikt z Batmanem, kiedy wspomniano o manipulacji jej umysłem, co wpłynęło na ich wzajemne relacje. Mimo to ich przyjaźń została później odnowiona.
W innych historiach Zatanna była kluczową postacią w walce z różnymi przeciwnikami, takimi jak Joker, Amazo czy Starbreaker. W jednej z historii Zatanna musiała walczyć z nieumarłą wersją swojego ojca podczas globalnego kryzysu zwanego „Blackest Night”. Ostatecznie opuściła Ligę Sprawiedliwości, ale wróciła w kolejnych opowieściach, gdzie stanęła w obliczu nowych wrogów, w tym Brother Nighta, mafijnego czarnoksiężnika. Pod koniec przedstawionej historii, w 2010 roku, Zatanna otrzymała własną serię komiksową, gdzie walczyła z różnymi zagrożeniami, takimi jak Oscar Hample, człowiek, który próbował ją zamordować w dzieciństwie.
Współczesne przygody Zatanny
Zatanna dołączyła do grupy bohaterów, którzy odpowiedzieli na wezwanie Supergirl podczas „Lazarus Planet”. Zatanna, u boku Power Gir, Cyborga i Blue Beetle, udali się do wieży Dr Fate’a, gdzie wróg zgromadził magiczne artefakty. Nieco później Zatanna rzuciła czas przywołujący, którym chciała uratować Alice przed King Fire Bull. Zatanna podczas wydarzenia była jedną z trójki czarodziejów udzielających pomocy martwemu Batmanowi. Ostatecznie to Damian Wayne, prosząc mieszkańców Gotham o cząstkę życia, przywrócił ojca do życia.
Kolejny raz spotykamy Zatannę w trakcie trwania „Knight Terrors”. Wonder Woman i Chimp zostają ogarnięci koszmarnym snem przez nieznaną moc. Zatanna, chroniona własnym czarem, udaje się do piwnicy JLD, aby odnaleźć zaklęcie budzące ludzi. Tam zostaje zaatakowana przez Sleepless Queen i jej rycerzy. Królowa jest jednym z poszukiwaczy Kamień Koszmarów. W trakcie konfrontacji Zatannie przybywa na pomoc Robotman (Cliff z Doom Patrol). Razem udają się do schronu, gdzie Zatanna musi przerwać zaklęcie, które zabezpiecza drzwi. Po drodze atakują ich mroczne wersje ich bliskich, w tym ojciec Zatanny. Po wejściu do pomieszczenia Sleepless Queen przekształca Robotmana w Rustbringera. Zatanna musi uciekać, a podczas próby ucieczki napotyka koszmarną wersję swojego ojca. Mimo to, zdobywa odwagę i konfrontuje się z królową. Udaje jej się odebrać władczyni miecz i przywrócić Cliffowi ludzką postać. Po pokonaniu sił królowej, ta ucieka do swojego pana.
Moce Zatanny
Zatanna jest potężną czarodziejką, która rzuca zaklęcia przez wypowiadanie słów w odwrotnej kolejności. Jej zdolności obejmują teleportację, telekinezę, kontrolę nad żywiołami, leczenie, zmianę rzeczywistości i wiele innych. Jest również ekspertem od iluzji, posiada szeroką wiedzę magiczną i zaawansowane umiejętności bojowe. Mimo jej ogromnej mocy, jej zdolności do rzucania zaklęć można ograniczyć, jeśli jest w jakiś sposób pozbawiona mowy.