Dobble Marvel

Znacie Dobble Marvel? Genialna w swojej prostocie gra towarzyska (na imprezki jak znalazł), której miałem okazję zasmakować dzięki dobroci Rebel!

Nie znajdziecie prostszej gry pod imprezki dla grona do 8 osób, zaczynając od dwóch, która zarazem łatwa nie będzie. Dlaczego? Gra oferuje 5 trybów zabaw. Każdy z nich jest zbliżony do siebie. Różnią je pewne mechanizmy na tyle, aby zabawa była zróżnicowana. A zabawa wymaga od nas nie lada spostrzegawczości – w każdym trybie bierzemy/odrzucamy karty z/do ręki na podstawie dopasowań symboli – kto pierwszy znajdzie wspólny element naszej karty ze środkową ten jest do przodu.

Gra tylko wydaje się prosta. Uwierzcie, że w praktyce może zagrzać mózg. Łącznie mamy 55 kart, ponad 50 symboli, na każdej karcie ulokowano około 8 symboli – zróżnicowanych rozmiarami i ułożeniami. Nie ma sytuacji, że któraś karta się powtarza. Każda jest inna. Karty są ładnie wykonane, papier byle gówienkiem nie jest, więc wiatr nie połamie karty na pół. Rysunki są dostosowane do unikalnego stylu dobble, lekko dziecinnego. Artyści zadbali, aby wizerunki uchwyciły rozpoznawcze cechy postaci i przedmiotów ze świata Marvela. A właśnie! Na kartach znajdują się symbole: bohaterów (np. Loki, Czarna Pantera), przedmiotów (np. Blaster Star-Lorda, Peleryna lewitacji), czy specyficzne cechy (np. Hulk miażdżyć!).

Zasady są pieruńsko proste i przejście napisane. Do zestawu dołączono malutką instrukcję, rozmiaru zbliżoną do kart. Instrukcja składa się z 14 stron – po dwie wyjaśniające coś z gry np. każdy tryb rozgrywki (przypominam, że mamy ich 5) opisany jest krótko na dwóch stronach, wszystkie symbole wypisane są z podpisami. Ogarnięcie zasad dowolnego trybu z przygotowaniem do gry zajmie Wam góra 5 minut (a nawet i mniej, serio). Jak znalazł pod gierkę imprezową, gdzie nie musicie pół wieczora przygotowywać się – nie cierpię takich.

Znajomość uniwersum Marvela nie jest konieczna dla rozgrywki, ale daje przewagę w grze. Dopasowywanie symboli możecie opierać na opisie lub wskazaniu palcem. Niestety będzie to zbyt czasochłonne. W grze liczy się spostrzegawczość i szybkość. Szybciej powiecie „Czarna Pantera” widząc dopasowane symbole niż „czarna maska przypominająca panterę”. Nie ogarniający mogą wyuczyć się symboli z instrukcji. Tylko… wyuczenie się ponad 50 symboli nie zajmie Wam 5 minut!

Nie wiem czy Marvelowa edycja różni się czymkolwiek od standardowego Dobble lub alternatywnych wersji, nie licząc szaty graficznej. Nie zdziwię się, jeśli nie. Gra sprawdza się pod imprezy w gronie od 2 do 8 graczy. Mnóstwo fajniej zabawy, nabierającej rumieńców i humoru wraz z piwkiem/drinkiem na stole (polecam!). Zakup doradzam osobom szukającym prostych gierek imprezowych pod większe grono osób. Jeśli posiadacie już jakąś edycje… no niekoniecznie może mieć sens nabywanie kolejnej, chyba że zależy Wam na Marvelu to wtedy kupcie i sprzedajcie drugi egzemplarz (po co Wam kolejny?).

Dziękuję Rebel.pl za przekazanie egzemplarzu recenzenckiego!