Sandman (Morfeusz – Władca Snów)
Morfeusz, Władca Snów, zadebiutował w 1989 roku. Twórcą postaci jest Neil Gaiman. Rysunkowo Gaiman w pierwszy tomie wsparli Sam Kieth i Mike Dringenberg.
Kim jest Sandman?
Morfeusz jest jednym z siedmiorga Nieskończonych, bytów utożsamianych z wybranymi elementami rzeczywistości np. Śmierć. Morfeusz jest władcą krainy snów. Poznajemy go w nieprzyjaznych okolicznościach. Został przypadkowo wezwany i uwięziony przez Rodericka Burgessa, brytyjskiego maga z XX wieku przewodniczącego kultu. Przypadkowo, ponieważ mag chciał pochwycić Śmierć, zapewniając sobie nieśmiertelność. Nieobecność Władcy Snów wpłynęła na rzeczywistość. Ludzie z całego globu zaczęli miewać problemy ze snem np. jednie spali przez całe dnie, inni miewali nieustanne koszmary, jeszcze inni nie mogli zasnąć przez dłuższy czas.
Morfeusz nie był w stanie uwolnić się. Od razu po schwytaniu został ograbiony ze swoich 3 głównych rekwizytów: hełm, sakiewka i rubin. Nie był skory do rozmów. Cierpliwie wyczekiwał dnia, kiedy będzie mógł uwolnić się. Swoboda przyszła dopiero po 62 latach. W międzyczasie umarł śmiercią naturalną jego pierwotny oprawca, a pełnienie warty przejął syn Rodericka, Alex. Czmychnął z klatki udało się Morfeuszowi, kiedy Alex, będący na wózku inwalidzki, nieuważnie przejechał po kręgu pętającym moce więźnia. Krąg został naruszony, więc Morfeusz mógł prysnąć z klatki. Władca Snów zaskoczył Alexa w swojej krainie. Chciał odzyskać swoje rzeczy. Alex nie mógł spełnić jego próśb, ponieważ zostały one skradzione. Morfeusz rzucił klątwę na Alexa. Odesłał go w wieczny koszmar.
Morfeusz powrócił do swojego królestwa. Nie tętnił pełnią energii. Wyczerpany upadł przed zamkiem. Został znaleziony przez Kaina i Abla, którzy się nim zaopiekowali. Gdy Morfeusz odzyskał troszkę sił, został zabrany do swojego zamczyska przez Luciena, wiernego sługę zajmującego się biblioteką. Morfeusza odwiedziły Trzy Wiedźmy, które naprowadziły go, gdzie powinien szukać skradzionych rzeczy.
Przygodę zaczął od odwiedzin Johna Constantine’a. Najpopularniejszy mag DC był w posiadaniu sakwy Sandmana. Był, ponieważ sakwa została skradziona przez Rachel, byłą dziewczyną Constantine’a. Sandman i John szybko ja odnaleźli. Niestety odebranie sakwy równało się ze śmiercią Racheal. Zawartość sakwy utrzymywała ją przy życiu. Morfeusz odebrał jej sakwę, zapewniając jej spokojną śmierć w trakcie snu.
Kolejnym punktem podroży było piekło. W posiadaniu hełmu Sandmana był Choronzon. Demon wyzwał Morfeusza na pojedynek. Specyficzne starcie polegające na wymianie słownej rzeczami/zjawiskami/bytami, które mogły zniszczyć się wzajemnie. Morfeusz przechytrzył rywala, w pewnym momencie pojedynku przyzywając „Nadzieję”. Podróż do piekła była symboliczna w życiu Morfeusza. Z dwóch powodów: zrobił sobie wroga w postaci Lucyfera, który poprzysiągł, że pewnego dnia go zniszczy, oraz spotkał Nadę, dawną miłość, która prosiła go ukrócenie swojego cierpienia – odmówił jej, nie mogąc jej wybaczyć dawnego odrzucenia.
W posiadaniu ostatniego artefaktu, rubin, był Doktor Destiny. Rubin przechowywany był w piwnicy JLA, o czym dowiedział się od Zielonego Marsjanina. Morfeusz nie był w stanie skorzystać z mocy rubinu. Klejnot osłabił go, kiedy wziął go do ręki i chciał skorzystać z jego mocy. W magazynie pojawił się Doktor Destiny. Zabrał rubin i zaczął siać terror i zamęt w mieście. Morfeusz nie darował mu tego. Wyzwał go na pojedynek, który odbył się w krainie snów. Destiny zniszczył rubin w trakcie starcia, mając nadzieję, że wygra. Mylił się. Pełna moc rubinu wróciła do prawowitego właściciela. Przegrany przeciwnik wrócił do zakładu Arkham, gdzie odsiedział swoje.
Morfeusz odzyskał pełnię sił. Tego samego nie można powiedzieć o jego królestwie. W dalszym ciągu toczyło się w ruinie i nędzy. Lucien zaczął porządkować sprawy od sprawdzenia ilości mieszkańców. Rachunki nie zgadzały się. Ze Śnienia uciekły 3 koszmary: Brutal, Glob i Koryntczyk. Do grona uciekinierów dołączył jeszcze Zielony Zakątek. Morfeusz ruszył do ludzkiego świata, żeby odnaleźć uciekinierów i odpowiednio ich ukarać.
Poszukiwania rozpoczął od Brutala i Globa, którzy działali w duecie. Koszmary nakłoniły Hactora Halla, że jest nowym ucieleśnieniem Władcy Snów. Hector nie był świadomy, że jego cielesna powłoka była od dłuższego czasu martwa. Żył wyłącznie w sennej krainie, ściągając do niej swoją żonę z nienarodzonym dzieckiem, Danielem. Morfeusz starł się z Hectorem, ale ostatecznie złość skierował ku dwóm koszmarom, które wymazał. Czyn automatycznie wymazał Hectora. Na to zrozpaczona była żona Hectora, która powiedziała Sandmanowi, że go nienawidzi. Morfeusz nie przejął się tym za bardzo. Pożegnał kobietę obietnicą, że pewnego dnia przyjdzie po jej dziecko.
Sprawa z Koryntczykiem były bardziej niebezpieczne dla świata ludzkiego. Koryntyczyk założył ala sektę składającą się z niebezpiecznych zabójców. Morfeusz szybko namierzył Koryntczyka, dzięki Rose Walker, którą w tym czasie opiekował się Gilbert (zielony zakątek). Dziewczyna została zaatakowana w swoim pokoju przez jednego z członków kultu. W niebezpiecznej sytuacji wypowiedziała imię Sandmana. Przywołany Władca Snów uporał się z napastnikiem, później odnajdując Koryntczyka i wymazując go z istnienia.
W trakcie pościgu koszmarów, okazało się, że istnienie śnienia jest zagrożona przez wir, który powstawał co jakiś czas. Wir skrywał się w Rose, która nie była tego świadom. Morfeusz mógł naprawić problem tylko w jeden sposób – uśmiercając Rose. Warto zaznaczyć, że władca krainy Snów nie może zabijać ludzi, poza tą jedną sytuacją. Gilbert, zielony zakątek, chciał ocalić dziewczynę poświęcając swoje życie. Nic to by nie dało. Życie Rose zostało jednak ocalone, przez Unity Kinkaid, babcię Rose. Unity miała zostać powierniczką Wiry lata temu. Tak się jednak nie stało z nieznanych przyczyn Sandmanowi. Unity pomogła Rose uwolnić się z Wiru i przekazać go prawowitej powierniczce, czyli sobie. Po przekazaniu wir został zniszczony, a Unity uśmiercona. Sandman zadośćuczynił Rose ostatnich przeżyć, pomagając wybudzić się jej odnalezionemu bratu.
Sandman przemyślał ostatnie wydarzenia z koszmarami. Doszedł do wniosku, że problem z wirem powstał z interwencji Pragnienia, jego siostry z 7-miorga nieskończonych. Natychmiast odbył z nią nieprzyjemną rozmowę, w trakcie której zagroził, że jeśli jeszcze raz wtrąci się w jego sprawy, to ostrzej postąpi wobec niej. Pragnienie przejęła się przez moment jego groźbami oraz stwierdzeniem faktów, że ich istnienie, nieskończonych, jest zależne od rasy żyjących we wszechświecie – Nieskończeni znikną, jeśli umrze ostatnia żyjąca istota.
Morfeusz lubi zgłębiać sens istnienia ludzkiego, sposób naszego myślenia i postępowania. Przysłowiowym „królikiem doświadczalnym”, z którym się zaprzyjaźnił, jest Hob Gadling. Hob twierdził, że nigdy nie umrze, ponieważ to jest głupota, z którą nie chce mieć nic wspólnego. Jego rozmowie przysłuchiwał się Morfeusz i Śmierć. Dwójka rodzeństwa przystała na słowa Hoba. Sandman poznał bliżej jego punkt myślenia, żegnając go słowami „porozmawiamy za sto lat”. Od tego czasu, co równo sto lat, spotykali się ze sobą w karczmie, poświęcając chwilę na rozmowy. W trakcie spotkań Hob opowiadał przyjacielowi jak potoczyło się jego życie przez ostatni okres. Relacja kontynuowana była do czasów współczesnych. Więź przerodziła się w przyjaźń. Morfeusz tradycyjnie nie był wylewny, zupełnie nic nie opowiadając o sobie drugiej stronie.
Los zwołał spotkanie rodzinne po tysiącach laty. Spotkanie z 3 Paniami wywołało ten bieg wydarzeń. Podczas spotkania Pożądanie prowokuje Sandmana zarzucając mu, że niedojrzale postąpił skazując Nade na cierpienia w piekle po odrzuceniu jego zalotów miłosnych. Poczucie winy Morfeusza pogłębia śmierć przytakując Sandmanowi. Morfeusz zaciąga rękawy, poczynania przygotowania i udaje się do piekła wysyłając wcześniej zapowiedź. Zanim trafił do Piekła, odwiedził wcześniej kobietę z synkiem narodzonym w snach, informując ją, że dzieciak nazywa się Daniel.
Lucyfer z otwartymi rękoma przyjmuje Morfeusza. Tkacz Snów jest zdziwiony widząc puste włości piekielne. Lucyfer rezygnuje z posady. Przekazuje Morfeuszowi klucz do piekieł. Wywołuje to dalszy ciąg wydarzeń – przedstawiciele różnych wierzeń pojawiają się w Śnieniu, oferując Morfeuszowi różne prezenty w zamian za klucze do piekła:
- Odyn – świat w wymiarze złudzeń z maleńkim rangarokiem i nowymi wojownikami
- Jemmy – grozi morfeuszowi, że zastępy chaosu rzucą mu się do gardła, jeśli nie odda im piekła
- Kilderkin oferuje zebraną przez nich esenscję snu zmarłych
- Susano-o-no-Mikoto – oferuje spełnienie każdego życzenia Morfeusza
- Bast – posiada informację o lokalizacji zaginionego brata Morfeusza
- Azazel – Oferuje mu dwa dary: Choronzona, z którym Morfeusz walczył dwa lata wcześniej o swój hełm, oraz Nadę, którą uwięził 10 tysięcy lat temu w formie kary za odrzucenie jego zalotów.
- Magiczny lud prosi Morfeusza, żeby pozostawił piekło puste. Na zachętę Cluracan oferuje mu swoją siostrę Nuale.
- Remiel i Dumo, przedstawiciele aniołów, przekazują Morfeuszowi wiadomość od Stwórcy – piekło musi istnieć, bez niego sensu nie miała by ziemia. Po usłyszeniu wiadomości Morfeusz przekazuje klucz do piekieł Dumo.
Azazel nie był zadowolony z decyzji Morfeusza. W jego obecności, na jego dworze, grozi zjedzeniem Nady. Puste pogróżki szybko zweryfikowane przez Morfeusza. Wchodzi do wymiaru Azazela i uwalnia Nadę oraz uwięzionego tam demona. Nim Azazel zorientował się, że jest w pułapce Sandmana, ten uwięził go w słoiku i wyrzucił do skrzynki ze skarbami.
*Dalsza historia Morfeusza będzie aktualizowana wraz z publikacją odświeżonych wydań tomów przez wydawnictwo Egmont.
Umiejętności Morfeusza
Morfeusz jest jednym z nieskończonych bytów. Władca krainą Snów, w której może uczynić wszystko – stworzyć, zniszczyć czy odebrać czyjeś życie. Nie ogranicza go czas, ani odległość. Będzie istniał tak długo, aż ostatni oddech wyzionie ostatnia żywa istota we wszechświecie. Zdolności Morfeusza są jedynie ograniczone odwiecznymi zasadami np. nie może przelać krwi rodziny. Zakazy tyczą również odbierania życia ludzkiego lub zakochiwania się w ludziach.