Jason Aaron
Jason Aaron to amerykański scenarzysta komiksowy, znany przede wszystkim ze swojej pracy dla Marvel Comics i DC. Sławę zdobył dzięki serii Scalped wydawnictwa Vertigo, opowiadającej o kryminalnym półświatku indiańskiego rezerwatu. Jego najbardziej rozpoznawalne historie w Marvelu to Thor: God of Thunder, The Mighty Thor oraz Avengers, w których wprowadził postać Jane Foster jako Thora, a dla DC „Absolute Superman” czy „Batman. Off World”
Kilka słów o scenarzyście
Mam spory problem z Jasonem Aaronem. Gość jest utalentowany, ma ciekawe pomysły, ale… nie zawsze dowozi. Jego historie potrafią być świetne, ale zdarza mu się też przerysować narrację do granic absurdu, przez co niektóre pomysły kompletnie nie pasują do bohaterów i ich etapu rozwoju.
Konkrety? „Batman: Off-World” czyli Batman na początku swojej kariery zostaje wysłany w kosmos, gdzie radzi sobie zaskakująco dobrze w starciach z międzygalaktycznymi wojownikami. Tego typu historie stawiają na akcję, ale główna idea nie współgra z esencją postaci. Bruce Wayne w tym okresie swojego życia powinien jeszcze uczyć się, jak być Batmanem, pozostać przyziemny, a nie bić się z kosmicznymi gladiatorami i udawać, że Gotham jest dla niego istotne, kiedy zostawia je samopas.
Z drugiej strony – czasem idealnie wpasowuje się w klimat bohatera, ale ma za mało przestrzeni od wydawnictwa. Jego historia z Bizarro w „Action Comics” to świetny przykład. Aaron wydobył pełen potencjał przeciwnika Supermana, prezentując go jako realne zagrożenie dla Metropolis – Grał formułą, zbudował napięcie i świetnie wykorzystał słabości Supermana do przekucia złożonego zagrożenia. To jedna z najlepszych opowieści z Bizarro, jakie powstały. Tylko historia była za krótka. Presja, by zamknąć wszystko w kilku zeszytach, sprawiła, że niektóre wątki mogły być bardziej rozwinięte.
Są jednak serie, w których Aaron ma więcej przestrzeni i pełną swobodę twórczą – i to właśnie tam błyszczy. „Punisher” i „Absolute Superman” to świetne przykłady. W tych historiach:
- Przekracza granice i bawi się rolami bohaterów, ale robi to sensownie i z realnym wpływem na świat przedstawiony.
- Nie boi się dekonstruować stereotypów, przez co jego historie często budzą kontrowersje – ale te działają na korzyść fabuły, a nie są dodane na siłę.
- Tworzy historie, które zostają w pamięci, bo mają wagę i konsekwencje, a nie są tylko jednorazowymi epizodami.
- Nadaje świeżego kierunku klasycznym elementom tworząc z tego autorską wizję wpisującą się we współczesne realia.
- Nie ulega presji opinii. Konsekwentnie realizuje swoją wizję do końca.