Fear State (Stan Strachu)

„Fear State” jest wydarzeniem ze świata Batamana. Głównym złym tej historii jest Strach na Wróble. Pomysłodawcą wydarzenia jest James Tynion IV wieńcząc tą historią swoją przygodę z Batmanem. Wydarzenie rozpoczęło się październikiem 2021 roku, zakończyło w styczniu 2022 roku.

Wstęp: 4 tom „Batman” czyli zeszyty Batman #106-111

Akcja albumu rozgrywa się od „Nieskończonej granicy” czyli po „Death Metal”. Nastąpił Dzień-A czyli atak w Arkham uśmiercający większość więźniów i pracowników, a Barbara zrzuciła pelerynę Batgirl przekazując ją Cassandrze i Stephanie, samej wracając do roli Oracle. Wprowadzona zostaje organizacja Magistrat prowadzona przez Simona Sainta. Organizacja wysługiwała się grupą Kolektyw Nadpoczytalności oraz Strachem na Wróble, żeby zasiąść zamęt w Gotham, który wykorzystali do poszerzenia jurysdykcji w mieście i przepchnięcia projektu Peacekeaper czyli wyszkolonych i uzbrojonych jednostek zdolnych walczyć ze złoczyńcami pokroju Bane’a. W tym miejscu warto dopowiedzieć, że Strach na Wróble posiada zmieniony kostiu oraz metody postępowania (sianie pogłosek na mieście, nie korzystanie z toksyny strachu, zostawianie kukieł upodobnionych do niego w różnych miejscach). Na drodze staje im Batman wsparty przez sojuszników, w tym Ghost-Makera i Harley Quinn. Ta zaprzyjaźniła się z Ghost-Makerem. W międzyczasie z Harley skontaktowała się z Harley Ogrodniczka prosząc ją o pomoc w ogarnięciu Ivy. Plan Magistratu poszedł pomyślnie, dzięki czemu legalnie rozpoczęli pilnowanie porządku w Gotham, natomiast działalność zamaskowanych mścicieli została zakazana przez Burmistrza Nakano. Magistrat wystawił swoich współpracowników. Kolektyw razem z Harley i Ghost-Makerem zaczęli uciekać i szukać nowego schronienia, Batman stanął do bezpośredniej walki z Peacekaperem-01. Pod koniec historii wyszło na jaw, że Strach na Wróble nie był pionkiem, a miał własny plan. Wykiwał Magistrat, nafaszerował Peacekapera swoją toksyną oraz zwabił Batmana w pułapkę umiejscowioną w laboratorium mieszczącym się w Azylu Arkha. Historią zakończyła się cliffhangerem, w którym Batman leży na ziemi, a Crane stoi nad nim.

Fear State: Alpha

Właściwy wstęp do wydarzenia rozpoczyna się wspomnieniami z przeszłości koncentrującymi się na pierwszym spotkaniu Simona Sainta, głowy Magistratu, z Dr. Crane’m. Saint jest pod wrażeniem teorii Crane’a za czasów studiów, które sprecyzował pod nazwą „Fear State”. Teoria zakładała ewolucję społeczeństwa poprzez wywołanie u nich traumy głęboko zakorzenionym lękiem. Saint chce w ten sposób uczynić Gotham lepszą wersją siebie, angażując w to Crane’a. Więzień Arkham zgadza się stawiając kilka warunków: chce otrzymać sprzęt Szalonego Kapelusznika, własne i dobrze wyposażone laboratorium, $25mln oraz zamaskowanie jego nieobecności w Arkham.

Przenosimy się do teraźniejszości kontynuowanej od momentu zakończenia 4 tomu „Batman” Jamesa Tyniona IV cliffhangerem. Nietoperz jest złapany przez Stracha na Wróble, natomiast Peacekeaper-01 uciekł będąc pod wpływem toksyny strachu. Magistrat nie może namierzyć ich pracownika, ponieważ zadbali o maskującą technologię. Saint jest przerażony nie wyobrażając sobie do czego zdolna jest nieobliczalna jednostka z taką technologią pod wpływem toksyny. Wymusza na pracownikach przejęcia komunikacji w Gotham koncentrując się na tv, internecie i sieci telefonicznej. Chce zmanipulować fakty na obszarze Alleytown, co da im przewagę w szlifowaniu opinii publicznej Magistratu.

Montoya kontaktuje się z burmistrzem dzieląc się swoimi obawami wobec Magistratu. Podstęp w ich czynach zwęszyła również Barbara (Oracle) zauważająca próby przejęcia przez nich komunikatorów. Chce ich uprzedzić i przekazać sojusznikom oraz mieszkańcom Gotham prawdę na temat sytuacji. Nim udaje jej się podpiąć do sieci, ktoś przejmuje kontrolę nad jej systemem i wyświetla swoje informacje – wszyscy w Gotham słyszą, że burmistrz się ukrył, Batman jest martwy, a Strach na wróble jest na wolności i wypuścił trującą toksynę w powietrze oraz wodę – zalecają ufać samemu sobie oraz bliskim, ponieważ Magistrat ich nie uchroni. Po zakończeniu emisji wybucha komputer Barbary. Miasto jest pogrążone w strachu.

Harley, Miracle Molly, Ghost-Maker i członkowie Kolektywu udali się z Gardner do Edenu. Ukrytego, rozległego ogrodu pod Gotham. Przebywa tam Ivy w odmienionej formie. Bardziej agresywna nazywająca siebie „Queen Ivy”. Zmieniona osobowość wywołana jest rozdzieleniem się na dwie części i zaginięciem drugiej połówki. Harley chce pomóc Gardner odnaleźć drugą połową Ivy. Przebywa ona w Alleytown, koło Catwoman, która na łamach swojej serii natrafiła na nią. Kotka na pobliskim dachu dostrzega rozstawiających się w pobliżu pracowników Magistratu, uzbrojonych po zęby. Tymczasem Batmanowi udało się uwolnić z więzów Stracha na Wróble i opuścić jego kryjówkę.

Batman #112

Batmanowi udaje się uciec z Azylu Arkham. Cały czas jest pod wpływem Stracha na Wróble wywołującym w jego głowie psychodeliczne iluzje z Crane’m w roli głównej. Batman dociera do batmobile’a. Wstrzykuje sobie tam substancję, która pogrąża go w sen na bliżej niesprecyzowany czas. Po wybudzeniu stwierdza, że jest w miarę ok i Crane posługuje się sprzętem do kontroli umysłów, dzięki czemu może wpływać na osoby w taki sposób.

W międzyczasie Magistrat emituje materiał reklamowy. Saint opowiada o swoim okresie dojrzewania prowadzący do utworzenia Magistratu oraz Peacekeeperów. Zasłona dymna robiąca dobrą twarz do złej gry mającej zasłonić tułającego się po Gotham Peacekeeperze-01. Pogarsza się jego stan psychiczny na tyle, że po ulicy widzi trupy z Dnia-A, a żywych przechodniów odbiera za Jokerów. Pod wpływem szaleństwa wyjmuje broń i morduje ich z zimną krwią. Saint zrekrutował chłopaka Ricardo do schwytania Peacekeepera-01. Korzystając z technologii przemienili go w jednostkę Peacekeeper-X.

Batmanowi w tym czasie udało się dotrzeć do wieży Oracle. Razem z paniami przedyskutował obecną sytuację, następnie skontaktował z Ghost-Makerem. Z rozmowy dowiedział się, że Harley i Ogrodniczka próbują nakłonić Queen Ivy do współpracy. Ta z zimną krwią dalej się opiera, a jej reżim zagraża schronionemu Kolektywowi. Chcą za wszelką cenę odnaleźć jej drugą połówkę. Batman akceptuje sytuację i prosi Ghost-Makera o spotkanie w swojej kryjówce.

Batman #113

Choć Barbara odzyskała sprzęt to nadal nie posiada dostępu do sieci. W dalszym ciągu ktoś podszywa się pod nią siejąc zamęt i propagandę w Gotham. Po mieście krążą wieści o bezsilności magistratu, trupach na ulicach, nawołując mieszkańców do samoobrony i szykowania broni.

Batman kontaktuje się z komisarz Montoya. Przekazuje jej całą prawdę na temat bieżących wydarzeń. Choć Montoya ufa Batmanowi, potrzebuje dowodów, by móc wyciągnąć konsekwencje wobec Sainta. Nietoperz rusza na miasto. Zostaje wtedy zaatakowany przez roboty Magistratu. Bez problemu je pokonuje, w międzyczasie ostrzegając Sainta, że wyciągnie wobec niego konsekwencje.

Bruce spotyka się z Ghost-Makerem. Chce zbadać swój umysł, żeby upewnić się, czy Crane nie pozostawił w nim nic czym mogły go kontrolować. W tym celu korzysta z urządzenia stworzonego z Cyborgiem wykorzystującym technologię Mother Box. Z Ghost-Makerem wchodzą do świadomości Batmana znajdując tam wspomnienia z torturowania Batmana przez Crane’a, a potem odmłodzoną wersję doktora. Osobiście Crane wykłada o swojej teorii Fear State polegającej na manipulacji społeczeństwem z wykorzystaniem strachu. Batman jest gotowy do dalszego działania, w pierwszej kolejności chcąc ogarnąć Peacekeepera-01, którym steruje Crane. Uprzedza ich Peacekeeper-X znajdujący go pierwszy.

Batman #114

Po Gotham w dalszym ciągu emitowany jest fałszywy przekór Oracle. Z każdą narracją działania Stracha na Wróble są podsycane wmawiając społeczeństwu poziom uwolnienia „toksyny” czy braku wzajemnego zaufania. Komunikat słyszy Molly w Edenie. W trakcie rozmowy z Ivy próbuje ją nakłonić do dobrej strony mieszkańców Gotham. Podczas wymiany zdań uświadamia sobie o co chodzi Crane’owi.

Zaczyna się walka Peacekeepera-X z Peacekeeperem-01. Sean traci nad sobą kontrolę atakując pracowników Magistratu. Otwiera to ogień w jego stronę, który blokuje swoim ostrzem. Seanowi udaje się uciec, kiedy do walki dołącza Batan odwracający uwagę Peacekpeera-X i reszty. Batmanem zajmują się pracownicy Magistratu. X biegnie za 01. Prosto do budynku, gdzie rozgrywa się ostatnia walka. Sean został poważnie ranny zielonym promieniem Peacekeepera-X. Choć to mocno go raniło, nie odebrało mu pełni sił. Poziom adrenaliny podnosi się po podpuszczeniu przez Stracha na Wróble kontrolującego Seana. Chwilę później Sean zabija Peacekeepera-X. Magistrat aktywował autodestrukcję X, żeby nie pozostały dowody. Po całej imprezie pojawia się Molly, koło Batmana, informując go, że wie jak pokrzyżować plany Crane’a.

Batman #115

Simon wybucha złością po uśmierceniu Peacekeepera-X. Chcą odzyskać cokolwiek po nim zostało. Złość podsyca informacja o kryjówce Ivy ulokowanej pod Gotham – zagraża to zapaścią miasta w objęcia dżungli. Simon bez chwili namysłu chce pełną siłę dronów i technologii. Wysyła ich do bazy Ivy, o czym dowiadujemy się na koniec zeszytu. W tym czasie Ivy powoli przekonuje się do współpracy z Kolektywem schronionym w jej kryjówce. W złamaniu oporów pomaga rozmowa z byłym współpracownikiem Szalonego Kapelusznika.

Peacekeeper-01 uciekł do systemu kanalizacji Gotham. Jest przerażony tym co zrobił. Obok niego pojawia się Dr Crane. Twierdzi, że dawny Peacekeeper-01 jest lekarstwem na zniszczone miasto. Zabiera go do swojej kryjówki. Znajduje się tam maszyna do kontroli umysłów. Chce nią naładować Peacekeepera-01 większą dawką traumy, strachu, żeby zobaczyć do jakiego stopnia ewoluuje. W pomieszczeniu znajduje się bomba strachu. Po aktywacji uwolni fale docierające do mieszkańców Gotham wywołując w ich głowach poczucie strachu, przerażenia, traumy.

Batman z Miracle Molly docierają do ukrytej kryjówki Kolektywu. Znajduje się tam potężne urządzenie do prania mózgu zbudowane przez Molly. Twórczyni twierdzi, że jest na tyle silne, aby przejęło kontrolę nad Supermanem. Urządzenie jest upodobnione do tego, co zbudował Crane, z tym że poszedł w kierunku bomby. Sądzi, że dzięki machinie będą w stanie przeciwstawić się maszynie posiadanej przez Stracha na Wróble. Wpierw muszą tylko pokonać ochroniarza maszyny z czym radzą sobie bez większego trudu.

Batman #116

Magistrat atakuje Eden. Początkowo nie odczytują żywych form życia mimo otaczającej ich roślinności. Była to zaślepka, z której wyskakuje Ghost-Maker i kolejno pokonuje przeciwników. Ivy jest na tyle wściekłą sytuacją, że wywołuje roślinność w mieście prowadzącej do potężnego trzęsienia ziemi i spowijania przedmieścia dżunglą. Ivy nie chce posłuchać nikogo. Rozwiązaniem może być nagłe pojawienie się Harley i Ogrodniczki z drugą połówką Ivy, którą udało się odnaleźć w tie-inach do wydarzenia.

Wstrząsy sejsmiczne odczuwa nawet Batman i Molly w kanałach. Pojawili się tam będąc kierowani urządzeniem do wykrywania fal kontroli umysłów. Batman i Molly spotykają Crane’a. Spokojnie siedzi obok nich. Nie boi się, ponieważ w palcach aktywuje urządzenie kontrolujące. Tak się składa, że Molly ma w sobie cząstki urządzenia Kapelusznika, dzięki czemu przejmuje nad nią częściowo kontrolę. Grzecznie wszyscy udają się do kryjówki Crane’a. Sean otrzymuje coraz większe dawki traumy. Jednak jest w stanie je przezwyciężyć. Postrzelił Crane w plecy. Sean odzyskał trzeźwość umysłu i przystępuje do dość widowiskowej walki z Batmanem stwierdzając, że wie jakiego lekarstwa potrzebuje Gotham. W tym czasie Molly rozbraja bombę strachu znajdującą się w pomieszczeniu. Walka jest zacięta, ale bliżej końca zeszytu to Batman przejmuje inicjatywę.

Batman #117

Simon kolejny raz wybucha złością. Traci kontrolę nad sytuacją. Sytuacja dla niego pogarsza się wraz z wejściem uzbrojonych pracowników magistratur. Pod maskami kryją się podopieczni Batmana, którym udało się włamać do kryjówki Magistratu. W tym czasie Batman dalej walczy z Peacekeeperem-01, a Molly próbuje rozbroić bombę strachu.

W Edenie dochodzi do spotkanie dwóch połówek Poison Ivy. Harley wyjaśniła Queen Ivy dlaczego Ogrodniczka zrobiła taki krok w formie zabezpieczenia. Ivy łączą się ze sobą. Tak powstaje jedyna, doskonała wersja. Ivy używa swoich mocy, aby po Gotham rozsiać feromony łagodzące temperaturę i nastroje w Gotham. Po wszystkim wyleczyła ranną członkinię Kolektywu oraz pocałowała Harley.

Końcowy etap walki Batmana z Peacekeeperem-01. Batman zdejmuje pas, obwiązuje nim nadgarstek i zadaje jedno, konkretne uderzenie kładące na ziemię przeciwnika. Molly udało się dezaktywować bombę. Jednak ma inne zamiary. Przeprogramowała ją, aby po wybuchu wyczyściła mieszkańcom pamięć. Uważa, że w ten sposób da wszystkim czystym początek. Batman próbuje ją odwieść od pomysłu pokazując aktualną sytuację w Gotham – na światło dzienne wyszły szemrane akta Magistratu, a Simon Saint zostaje aresztowany, mieszkańcy Gotham zaczynają odczuwać ulgę po rozwiązanych problemach, nad miastem rozpalony zostaje symbol nadziei czyli batsygnał. Na koniec Batman ściąga maskę. Wszystkie czynności przekonują Molly. Odkłada pilot od bomby i rzuca się w ramiona Bruce’a.

Fear State: Omega

Crane zostaje aresztowany i przewieziony do więzienia. W trakcie podróży konwój zostaje zaatakowany przez osoby przebrane za Stracha na Wróble. Na miejscu zasadzki pojawia się Batman. Zabiera Crane’a do Batmobile i osobiście odwozi go. W trakcie podróży rozmawiają ze sobą poruszając kwestie Gotham, przyszłości miasta, sojuszników Batmana itd. Na koniec Batman oddaje Crane’a w ręce doktor Chase Meridian prowadzącą nową placówkę w Gotham – Arkham Tower.

Mister Molly trafia do Blackgate, podobnie Simon Saint. Z rzeki w Gotham wyjmowana jest powietrzna baza Magistratu, natomiast Kolektyw znika gdzieś pod ziemię, aby dalej pracować na rzecz Gotham. Amanda Waller chce zrekrutować Simona Sainta do siebie, aby pracował na rzecz kraju. Peacekeeper-01 ląduje na stole operacyjnym, aby oczyścić jego ciało z metalu – pacjent wybudza się i widowiskowo ucieka. Poison Ivy z Harley grzecznie wylegują się na roślinach w Edenie. Catwoman opuszcza Eden, a Ivy rezygnuje z dalszej współpracy z Ogrodniczką, po tym jak bez jej zgody wzięła fragment Ivy. Batman spotyka się z Clownhunterem oferując mu trening pod okiem Ghost-Makera na co przystaje.

Kolejność czytania z tie-inami