Absolute Power

Absolute Power jest letnim wydarzeniem DC z 2024 roku, za które odpowiadają Mark Waid i Dan Mora. Wydarzenie stanowi kulminację wydarzeń z Amandą Waller, która obrała za cel superbohaterów i chce się ich wytępić raz na dobre.

Podbudowa wydarzenia

Przed wydarzeniem warto poznać losy Amandy Waller, które toczą się od inwazji Ziemi-3 oraz następstwa „Mroczny Kryzys”. Na pewno powinniście przeczytać następujące komiksy: „Beast World”, „Suicide Squad. Dream Team”, „Batman” Zdarsky’ego (wyłącznie wątek Failsafe’a) oraz „House of Braniac”. Z następujących komiksów wynika (w dużym skrócie):

Amanda Waller zaaranżowała kryzys (Beast World), w którym Best Boy zainfekował planetę, zamieniając ludzi i superbohaterów w zwierzęta, co spowodowało utratę zaufania do superbohaterów. Prezydent USA powołał Biuro Suwerenności do kontrolowania superbohaterów, a jego szefem została Waller. Wykorzystuje ona Failsafe, androida stworzonego przez Batman Zur En Arrh do kontrolowania samego siebie, który teraz współpracuje z Waller. Waller szantażowała także Dreamera, zmuszając ją do udziału w misji, która zakończyła się śmiercią matki jej przyjaciela. Dodatkowo, Brainiac zbudował androida, Queen Brainiac, która posiada ogromne moce, co dodatkowo komplikuje sytuację.

Streszczenie głównego wydarzenia

Absolute Power. Ground Zero

„Ground Zero” stanowi moment wytchnienia przed nadchodzącą burzą dokładając nowe fundamenty. Komiks nie tylko zacieśnił dotychczasowe wydarzenia, co uwidocznił nowe etapy planu Amandy Waller:

  • Dreamer na polecenie Amandy Waller pojmała Jaya Nakamurę. Nakamura trafił do więzienia Waller, lecz nie ujawniono, jaki jest cel jego uwięzienia.
  • Waller zrekrutowała Johny’ego Starra, zmuszając go do użycia jego zdolności do manipulacji czasem w celu reaktywacji Failsafe’a, robota zdobytego po konfrontacji z Batmanem. John rozpoczął również prace nad kolejnymi sześcioma robotami, będącymi odpowiednikami członków Ligi Sprawiedliwości.
  • Waller zdobyła Brainiac Queen, która uciekła ze statku Brainiaca. Wspólnie z Failsafe’m zaszczepili robocie fałszywe wspomnienia, w których Waller była przedstawiana jako jej matka i wychowawczyni.

Absolute Power #1

Superman zostaje postrzelony, co budzi obawy, mimo że jego moce sprawiają, że jest nietykalny. Jednak uwagę przyciąga sytuacja medialna, gdzie fałszywie opisywane są ataki różnych superbohaterów, które w rzeczywistości nie mają miejsca. Jest to celowy zabieg Amandy Waller, aby zgromadzić superbohaterów w poszczególnych miejscach Ziemi i ich rozdzielić. Następnie Waller wysyła szóstkę robotów Amazo stworzonych przez Failsafe’a, które mają nie tylko zaatakować bohaterów, ale i pozbawić ich mocy. Część bohaterów traci moce, a część udaje się uciec w ostatniej chwili. Waller udało się schwytać kilku bohaterów, w tym Jona, syna Supermana, który został przypięty do różnych przyrządów przez Queen Brainiac.

Absolute Power #2

Bohaterowie spotykają się w Fortecy Samotności Supermana, ale brak zgody utrudnia im podjęcie decyzji. Nightwing przejmuje rolę lidera, motywując innych i przypisując zadania. Wkrótce Forteca zostaje zaatakowana przez Brainiac Queen, która kontroluje Jona, syna Supermana, przekształconego w robota. Walka angażuje Dreamera oraz robota Amazonki z mocami Zielonej Latarni. Superman próbuje przemówić Jonowi do rozumu, ale ostatecznie musi zniszczyć Fortecę, aby uniknąć schwytania przez Brainiac Queen.

Streszczenie tie-inów

Green Arrow #13-15

Oliver nawiązał współpracę z Waller i przekazał jej Sanktuarium, a następnie nadzorował przemieszczanie ekwipunku z Hali Sprawiedliwości. Wkrótce potem musiał udać się do tajnego więzienia Waller, gdzie Roy wraz z córką uwolnili jej matkę. Oliver skonfrontował się z Harperem, dając mu do zrozumienia, że już nie jest tym samym bohaterem, co przedtem. W efekcie tytuł „Green Arrow” przejął Connor, syn Olivera.

Batman i Nightwing postanowili zatrzymać sojuszników Green Arrowa na wyspie, obawiając się, że Oliver będzie ich śledził. Mimo to, przyjaciele Olivera nie posłuchali Batmana i dotarli do kryjówki Ivo, wykorzystując pojazdy z „jaskini Green Arrowa”. Na miejscu doszło do starcia z Tomorrow Woman, którą Ivo próbował odbudować. W trakcie konfrontacji, profesor Ivo zaczął uciekać przed superbohaterami, ale wkrótce wsparł go jeden z robotów Amazo należący do Waller.

Oliver Queen i jego przyjaciele zdołali pokojowo rozwiązać konflikt z Tomorrow Woman. Następnie Roy Harper wraz z resztą zespołu udał się na statek należący do Amandy Waller, gdzie przebywali Cheshire, Jade, Ivo i Bright. Wkrótce doszło tam do brutalnej walki, w której życie bliskich Royowi kobiet było poważnie zagrożone. Na szczęście w odpowiednim momencie interweniował Oliver, który wcześniej odkrył tajemniczą skrzynkę Marsjanina, zawierającą broń zdolną zgładzić Ligę Sprawiedliwości.

Batman #150-151

Batman dociera do wieży Tytanów, gdzie uwalnia Cyborga po walce z Amazo, który posiadał umiejętności Wonder Woman. Po ucieczce z wieży Batman spotyka Flasha i Wonder Woman, którzy pomagają mu skontaktować się z Supermanem i Terrificiem, przebywającymi w Fortecy Samotności Supermana. Batman informuje ich, że Waller posiada Mother Box i planuje go wykraść przy pomocy Catwoman.

Batman prosi Selinę o pomoc w włamaniu się do kryjówki Waller, aby zdobyć Mother Box. Przebrani za innych, wkradają się do placówki militarnej, gdzie Selina infiltruje Legion Samobójców. Batman pomaga jej uciec, a razem odkrywają otwartą bramę prowadzącą do artefaktu na planecie Czarnian. Miejsce jest jednak zabezpieczone polem siłowym, a Legion z Bizarro pojawia się na scenie, co stawia bohaterów w trudnej sytuacji.

Superman #16-17

Po postrzeleniu Supermana, Mister Terrific i Dr Mid Nite przeprowadzili na nim operację. Po powrocie do zdrowia, Clark założył swój stary, czarny strój, który pomaga magazynować energię słoneczną. Mercy uratowała Zatannę, która zaproponowała ryzykowny plan wykorzystania tzw. niebezpiecznej magii. Lois, wyposażona w zaawansowany technologiczny skafander, uratowała Luthora i jego córkę wraz z Jimmy’em i jego dziewczyną przed Peacemakerem, który przeszukiwał SuperCorp.

Superman i Zatanna docierają do kwatery Mrocznej Ligi Sprawiedliwości, gdzie znajdują przejście strzeżone przez Swamp Thinga. Przechodzą przez nie, aby zdobyć artefakt, który przenosi ich do Baru Zapomnienia w poszukiwaniu mapy Mordu. Ich poszukiwania zakłócają żołnierze Waller, którzy niszczą Swamp Thinga, ale bohaterom udaje się zdobyć artefakt i dotrzeć do baru. Tam wdają się w bójkę z innymi użytkownikami magii, po czym Superman krytykuje ich za brak pomocy w walce z Waller. Po bójce znajdują mapę, która jednak znajduje się w posiadaniu Nerona, a ten nie odda jej tak łatwo.

Wonder Woman #11-12

Wonder Woman, grając w pokera z użytkownikami magii, układała strategię działania przeciwko Waller. Podczas gry zostali zaatakowani przez jednego z robotów Amazo Amandy Waller, który odebrał każdemu umiejętności, stając się niezwykle potężny. Shazam i Mary Marvel znaleźli się w trudnej sytuacji, a Wonder Woman została przez robota pokonana.

Diana i Damian przesłuchują Boomeranga, próbując zdobyć informacje na temat położenia więzienia superbohaterów kontrolowanego przez Waller. Boomerang nie chce zdradzić niczego, mimo różnych metod, od groźby wrzucenia do oceanu pełnego rekinów, po sentymentalną rozmowę z synem, który krytykuje jego działania. Niezadowalające rezultaty i różne podejścia do przesłuchania prowadzą do kłótni między Wonder Woman a Robinem, jednak ostatecznie Boomerang przypadkowo zdradza, czego szukają.

Absolute Power: Task Force VII #1-5

Billy i Mary ukrywają się na Skale Nieskończoności. Amanda Waller posłała jednego z robotów amazo, aby ich schwytał. Parasite pomógł robotowi ich wyśledzić. Amazo bez problemu schwytał rodzeństwo oraz pokonał Black Adama. Trójka bohaterów została uwięziona przez Amandę Waller. Natomiast sierżant Steel wezwał Steve’a Trevora, żeby zmusić go do współpracy.

Doom Patrol zostało pokonane przez jednego z robotów Amazo Amandy Waller. Robot nie tylko odebrał im moce, ale przeszedł do ataku Atlantydy. Robot odebrał moce Aquamanowi i Thempestowi, następnie za pomocą rekinów przeprowadził rzeź na Atlantyczykach. Aquaman w ostatnim momencie został uratowany przed utonięciem, nastepnie dołączył do Doom Patrol, z którymi skierował się do Fortecy Samotności.

Robot Amandy Waller zniszczył JSA, jednak wyłączył się podczas próby absorpcji mocy Alana Scotta. Po ponownym uruchomieniu, wrócił do Amandy Waller, ale jego system zaczął kwestionować jej rozkazy, stając przed dylematami moralnymi. JSA ukryło się w wieży Fate’a, jednak robot ich wyśledził, przesłuchując bohaterów kryjących się w barze Zapomnienia. W kolejnej konfrontacji z Alanem Scottem, Zielona Latarnia uświadomiła Amazo, że jego system zmienia się pod wpływem energii pierścienia, czyli siły woli. Alan Scott zaproponował robotowi, by ten zabrał go do swojego lidera.

Nightwing, Tim Drake, Ray, i M’gann ukryli się w Labiryncie Sów, aby przygotować pułapkę na Failsafe’a, wykorzystując do tego Voodoo. Mimo że robot wpadł w ich sidła, walka nie poszła zgodnie z planem. M’Gann poświęciła się, detonując ładunki wybuchowe, aby zasypać robota gruzami. Jednak zarówno Failsafe, jak i Marsjanka przetrwali eksplozję. Ich działania okazały się jedynie dywersją, która dała pozostałym czas na ucieczkę. W tym samym czasie Trevor inwigilował więzienie Waller na wyspie Gamora, gdzie natrafił na duże urządzenie, mogące służyć jako kolejna tuba teleportacyjna.

Velocity podąża za Barrym Allenem, próbując go schwytać. Barry, nie mając przewagi nad przeciwnikiem, stara się ukryć w Speed Force, a później rozmawia z Iris. W międzyczasie robot Amazo wykorzystuje zgromadzone wspomnienia, aby opanować lepiej swoje speedsterskie zdolności, w tym fazowanie przez ściany. W tym samym czasie Steve Trevor infiltruje bazę Waller, będąc świadkiem jej sojuszu z Syndykatem Zbrodni z Ziemi-3.

Green Lantern #13-14

Hal Jordan uwolnił się z więzienia Waller i odzyskał swój pierścień Zielonej Latarni. Jednak pierścień był rozładowany, więc Hal musiał improwizować, używając broni przestępców, które miał pod ręką, aby przebić się na wolność. Na jego drodze stanął robot Amazo, wyposażony w moce Zielonej Latarni i Speed Force. Hal uniknął starcia, używając różdżki Abry Kadabry, która przeniosła go na Themyscirę, gdzie przebywali Batman, Wonder Woman i Superman. W międzyczasie Zjednoczone Planety debatowały nad przyszłością Ziemi – po wydarzeniach z „Absolute Power” chcą dać Ziemianom wybór: dostosować się do nowych zasad albo zostać zgładzonymi. Równocześnie obserwujemy Carol, dawną ukochaną Hala, która spotkała się z magikami DC, a następnie opuściła wieżę Doktora Fate’a, będąc pod obserwacją obecnego użytkownika czarnego pierścienia mocy.

Absolute Power: Origins #1-2

Córka Amandy Waller zginęła z rąk Candymana, który dopuścił się złego zachowania wobec niej. Mąż Waller postanowił wymierzyć sprawiedliwość. Niestety, konfrontacja Candymanem zakończyła się źle dla niego. Amanda nie oddała się rozpaczy po stronie córki i męża. Zamiast tego zmobilizowała się, aby walczyć o sprawiedliwość. Dołączyła do biura kandydującego radnego, żeby wepsrzeć jego walkę do władzy. Zebrała brudy na jego przeciwnika, ale kandydaujący nie chciał z tego skorzystać. Waller zmusiła go do tego pokazując, że ma również haki na niego i żonę. Przyszły rady zgodził się skorzystać z jej usług i odpłacić w przyszłości swoją pozycją.

Retrospekcje z przeszłości Amandy Waller ujawniają początki Task Force X. Pierwszy skład drużyny obejmował między innymi Cyclotrona, Lobo i Jonathana Sorrowa. Gdy misja przybrała nieoczekiwany obrót, Waller wynajęła Lobo, oferując mu odpowiednią sumę, by zabił Cyclotrona. Jego zwłoki posłużyły Waller do stworzenia substancji, która pozwala jej tłumić nadprzyrodzone zdolności metaludzi. Substancja ta została przez nią później użyta podczas wydarzeń w „Absolute Power”.